Ska Kalle ha lättare att få en lägenhet än Muhammed?

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 14:16 CEST

Undvik diskriminering på hyresmarknaden - inför bostadsförmedling. Det kräver Hyresgästföreningen med anledning av Kalla Fakta i TV 4 som visar att hyresgäster diskrimineras konsekvent pga sitt etiska ursprung.

I programmet visar det sig att hyresvärdar gör skillnad på människor som har ett svenskt namn jämfört med ett utländskt. Det här är allvarligt anser Hyresgästföreningen, som har många ärenden som rör just diskriminering.

- Det är inte okänt för oss att sånt här förekommer, säger Karl-Erik Boström, chef för den hyresjuridiska enheten inom Hyresgästföreningen Region Mitt. Vi har till och med biträtt medlemmar som anser sig diskriminerade.

Hyresgästföreningens nyhetsbrev Lyhört har i år tagit upp flera fall där hyresgäster diskriminerats - både då de sökt lägenhet och av grannar i hyreshuset. Detta lär dock bara vara toppen av ett isberg om man ska döma av inslaget i TV 4.

- Det behövs kommunala bostadsförmedlingar igen, säger Firat Nemrud, områdesarbetare på Hyresgästföreningen i Eskilstuna.

- Det kan inte vara meningen att hyresgäster med utländskt ursprung ska var förvisade från t ex centrala lägenheter hos privata hyresvärdar. Vad du heter ska inte avgöra var du bor, säger Firat.

Hyresgästföreningen vill att man politiskt sett driver på tempot i den här frågan.

Mona Sahlins har tagit upp frågan om bostadsförmedlingar på högsta nivå. Frågan är hur politikerna ställer sig till en kommunal bostadsförmedling.

Kontaktpersoner:

Firat Nemrud, områdesarbetare 070-292 01 51

Karl-Erik Boström kan ge generell information om statistik och antalet ärenden som rör just detta ämne. Telefon: 019-16 48 09, 070-669 05 87

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.