Statsministern tyst om viktigaste framtidsfrågan

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 15:39 CEST

-Det gläder oss att Fredrik Reinfeldt betonar att hyresrättens ställning ska stärkas och att fler bostäder måste byggas, säger Hyresgästföreningens ordförande Barbro Engman i en kommentar till statsminister Fredrik Reinfeldts regeringsförklaring idag.

Fredrik Reinfeldt lovade även att öppna möjligheten att hyra ut rum i privatbostäder och höja bostadsbidragets särskilda stöd för barnfamiljer. Utöver det var det tyst om bostadsfrågorna i Reinfeldts 27 sidor långa tal.

-Det är märkligt att Reinfeldt ägnar en sådan stor och avgörande framtidsfråga som människors boende så lite uppmärksamhet när han beskriver regeringens framtida politiska inriktning, fortsätter Barbro Engman.

-Eftersom han betonar arbetslinjen så hårt borde han även inse vikten av att ha en fungerande bostadspolitik. För arbetslinjen förutsätter en fungerande bostadsmarknad.

-I ett läge där alla är överens om att hyresrätten är skattemässigt missgynnad, bostadsbyggandet ligger i träda och bostadsbristen breder ut sig i kommun efter kommun, så är det positivt att vi får en civil- och bostadsminister, säger Barbro Engman.

-Vi hoppas att det gör att regeringen på allvar ska kunna driva bostadsfrågorna med full kraft.

-Vi hoppas också mycket på Stefan Attefall som framöver kommer att ansvara för regeringens bostadspolitik.

-Attefall har en gedigen erfarenhet och kristdemokraterna har varit drivande i alliansen på bostadsområdet de senaste åren. Vi ser fram emot ett fortsatt givande samarbete de kommande fyra åren, säger Barbro Engman i en kommentar.

För mer information, kontakta:

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-524 28 66

Anna Wennerstrand, pressansvarig Hyresgästföreningen 076-798 08 74

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll väljer att bli företrädda av oss. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.