Strandade hyresförhandlingar i Ludvika

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2005 09:48 CEST

Hyresförhandlingar med LudvikaHem AB har idag strandat.

-Vi krävde att hyran skulle hållas på en oförändrad nivå, säger Lena Hansson, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen. LudvikaHems krav slutade på 1,65% i höjning och det kunde vi absolut inte gå med på. Det som händer nu är att tvisten går vidare till Hyresmarknadskommittén för ett avgörande.

När man inte kommer överens strandar förhandlingen och tvisten lämnas över till Hyresmarknadskommittén som består av representanter för SABO (de allmännyttiga bostadsföretagens organisation) och Hyresgästföreningen. Kommittén avger en rekommendation om ny hyra som parterna är skyldiga att följa.

-En orsak till LudvikaHems krav är det stora antalet tomma lägenheter som företaget dras med. Grovt räknat är det ett minus på 18 miljoner som beror på tomma lägenheter. Det är vår bestämda åsikt att hyresgästerna inte skall belastas med den kostnaden. Det är ett samhälleligt ansvar och måste delas av alla, avslutar Lena Hansson. Hyresgästerna har i allt för många år själva tagit det ansvaret. Nu vill vi få del av den gynnsamma ekonomiska utvecklingen som det pratas så mycket om.

För ytterligare information, kontakta:

Lena Hansson, tfn 070-688 73 08, 0243-79 40 43

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.