Strömstadsbyggen AB vill höja hyrorna med 3,95 procent från den 1 januari 2004

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2003 11:58 CEST

Nu har det allmännyttiga bostadsföretaget Strömstadsbyggen AB kommit in till Hyresgästföreningen med begäran om att höja hyrorna från årsskiftet. Kravet ligger på 3,95 procent. Det gör 177 kronor mer i månaden för en lägenhet som idag kostar 4 500 kronor.

Som skäl för höjningen anger företaget ökade kostnader för bland annat kommunala taxor, energipriser och skatter, försäkringspremier samt löne- och entreprenörskostnader.

– Vårt mål i förhandlingen är att få ned höjningen till en rimligare nivå. Vi är väl medvetna om den pressade ekonomin som många hyresgäster har. Därför är varje krona viktiga att kämpa för, säger Alf Mölleryd, förhandlare på Hyresgästföreningen.

och fortsätter
– Många hyresgäster bor i relativt nya lägenheter med en hög hyresnivå. Exempelvis har standardförbättringarna på Rådhusberget höjt hyresnivån med över tio procent och det innebär att det blir mycket tufft för hyresgästerna med en hög höjning.

Förhandlingen startar den 28 oktober.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Alf Mölleryd, tel 033-29 01 50, dir 29 01 66, 070-69 00 625

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.