Stubo AB vill höja hyrorna med 3,89 procent från 1 januari 2005

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 13:23 CEST

Nu har det allmännyttiga bostadsföretaget Stubo AB kommit in till Hyresgästföreningen med begäran om att höja hyrorna från årsskiftet. Kravet ligger på 3,89 procent. Det gör 175 kronor mer i månaden för en lägenhet som idag kostar 4 500 kronor.

Som skäl för höjningen anger företaget ökade kostnader för drift och underhåll.

- Kravet från Stubo känns högt med tanke på bolagets stabila ekonomi. Jag tror att kravet gör många hyresgäster oroliga. Det är många som har en ansträngd ekonomi, säger Ingvar Månsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, tel 033-29 01 50, 070-69 00 377

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.