Stubo höjer hyrorna med 2,9 procent

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 14:19 CET

Nu är förhandlingarna om 2007 års hyror klara mellan kommunägda Stubo AB i Ulricehamn och Hyresgästföreningen. De berörda lägenheterna får en hyreshöjning från 1 april med 2,9 procent.
För en lägenhet med en månadsvarmhyra på 4 600 kronor blir månadshöjningen 133 kronor

- Det är positivt att vi lyckades få ner det höga yrkandet, och att det är oförändrade hyror i tre månader fram till april, säger Alf Mölleryd, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Stubo begärde hela 5,5 procent i hyreshöjning från årsskiftet.

Det främsta skälet till det stora kravet var de krafti ga räntehöjningarna som har skett och förväntas komma under året. Stubo har 100 procent med rörliga lån och varje gång riksbanken höjer styrräntan slår det hårt på bolagets räntekostnad.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Alf Mölleryd, 070-69 00 625, 033-29 01 66.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att allt id kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.