Svenljungabostäder vill höja hyrorna kraftigt

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 16:30 CEST

Det är ett mycket högt krav på 5,4 procent i hyreshöjning som Svenljungabostäder nu presenterat. Det gör 216 kronor i månaden för en lägenhet som idag kostar 4 000 kronor i månaden. Och kravet är klart över de 4,2 procent som Sabo för en tid sedan gick ut och sa att företagen behöver höja.

- Vi är väl medvetna om att kravet är extremt högt och vårt mål är att få ner höjningen till en rimligare nivå, säger Alf Mölleryd, förhandlare på Hyresgästföreningen, och fortsätter

- Givetvis kommer vi att granska företagets ekonomi och se till att höjningen inte blir större än nödvändigt. Många hyresgäster har redan idag en pressad ekonomi.

Bolaget anger som skäl till höjningen bland annat ökade kostnader för höjningar av taxor och energikostnader, ökat underhåll och allmänna kostnadsökning samt den gröna skatteväxlingen.

Förhandlingen inleds den 22 november.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Alf Mölleryd 070-69 00 625

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.