Taxor ökar snabbare än prisindex - stora variationer i kommunerna

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2003 08:49 CEST

Hushållens utgifter för energi, VA och avfall ökar snabbare än konsumentprisindex. Det visar en undersökning om taxor i avgifter i alla kommuner. För en lägenhet på 70 kvadratmeter skiljer det vid samma förbrukning över 8. 600 kr per år om man bor i den kommun som har de högsta respektive de lägsta taxorna.

Idag presenterar bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Sverige en ny undersökning om flerbostadshusens taxor och avgifter för el, avfall, vatten och avlopp samt fjärrvärme i landets alla kommuner för sjunde året i rad. (Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.)

Taxor och avgifter ökar betydligt mycket mer är den allmänna prisutvecklingen. Mest har eltaxan ökat under året (21,9 procent) och det är skatten på el som står för huvuddelen av denna taxa (37 procent). Nästa år ska staten öka skatteintäkterna på el med 2 miljarder kr och 2005 med ytterligare 2 miljarder. Till detta kommer framtida förändringar enligt den så kallade skattenedsättningskommittén som vill sänka skatten för näringslivet med fem miljarder kr, vilket ska täckas med särskild skatt på fjärrvärme och höjda elpriser.

Högsta utgifterna är det i Kil med en total årskostnad på drygt 285 kr per kvadratmeter. Lägst är Luleå med 162 kr. För en lägenhet på 70 kvadratmeter betyder det en skillnad på drygt 8.600 kr per år vid normal förbrukning.

Kommunerna med högst och lägst totalkostnad

Högst

Kil, 285,33 kr/kvm
Forshaga, 284,56 kr/kvm
Tanum, 281,24 kr/kvm
Valdemarsvik, 280,11 kr/kvm
Sollefteå, 278,34 kr/kvm
Lägst

Luleå, 162,37 kr/kvm
Östersund, 179,10 kr/kvm
Västerås, 184,14 kr/kvm
Boden, 184,53 kr/kvm
Lidköping, 188,09 kr/kvm
För mer information om undersökningen kontakta
Lennart Berndtsson, HSB Riksförbund 08/785 35 12
Stig Lander, Riksbyggen 031/704 55 20
Anders Mattsson, Hyresgästföreningen Riksförbundet 08/791 02 61
Gunnar Wiberg, SABO 08/406 55 33
Bengt Wånggren, Fastighetsägarna Sverige 08/613 57 60

Länk till ursprungligt pressmeddelande som kan innehålla bifogade dokument och länkar: www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/subscription/press/public/gotoArticle?objectId=50334

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.