Tierpsbyggens yrkande om hyreshöjning ett av de högsta i regionen

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2003 17:11 CET

Hyresgästföreningen har av Tierpsbyggen mottagit ett yrkande på 5,81 procent från 1 januari 2004. Det motsvarar en hyreshöjning med 278 kronor per månad för en snittlägenhet om tre rum och kök.

Tierps kommun satsar stora summor på marknadsföring i syfte att öka inflyttningen. Kommunen har dock de högsta kommunala taxorna i Uppsala län, ett förhållande som enligt Tierpsbyggen är en av grunderna till det enorma yrkandet.

– Självklart ökar inte större hyreshöjningar inflyttningen!, säger Georg Hardt, förhandlare på Hyresgästföreningen. Han fortsätter:

– Vi kommer nu att uppvakta kommunen för att beskriva vår syn på saken.

För ytterligare information kontakta Georg Hardt«br»Telefon: 018-18 93 05 eller 070-54 55 52 (mobil)«br»E-post: georg.hardt@hyresgastforeningen.se«br»

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.