Tvåårsavtal i Jakobsbergsstiftelsen

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2003 09:14 CET

Nu är förhandlingen klar mellan Jakobsbergsstiftelsen i Uddevalla och Hyresgästföreningen om hyrorna. Det blev ett tvåårsavtal. Hyrorna kommer i genomsnitt att gå upp med 2,8 procent per år, fördelat enligt följande:

Jakobsberg 3,1 procent
Walkeskroken 3,5 procent
Bokenäs 2,6 procent
Gruppstugan 2,6 procent
Logen 2,21 procent
Simmersröd 2,6 procent
Jakobsberssiftelsen krävde vid förhandlingsbordet att höja hyrorna med 4,7 procent. Ett krav som ligger långt över genomsnittet i riket.

– Stiftelsen presenterade ett mycket högt krav. Det har vi lyckats pressa en hel del, säger Lars-Göran Andersson, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Men han betonar att trots Uddevalla kommun har bland de lägsta taxorna i Bohus-Älvsborg, skiljer det ändå drygt 60 kronor i månaden för en lägenhet på 70 kvadratmeter, mellan Uddevalla och Trollhättan kommuner. Trollhättan kommun ligger lägst.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Lars-Göran Andersson, tel 0521-26 58 34, 070-587 37 30

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.