Tvåårsuppgörelse med Hudiksvallsbostäder

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 11:29 CET

Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Hudiksvallsbostäder är klara och uppgörelsen blev tvåårig.

Höjningen från 1 januari 2004 blir i genomsnitt 2,5 procent och från
1 januari 2005 i genomsnitt 2,2 procent.

– Vi har fått med i överenskommelsen att göra en gemensam uppvaktning för att verka för lägre fjärrvärmetaxa i Hudiksvall, säger Hans-Göran Lång, förhandlare på Hyresgästföreningen. Han fortsätter:

– Vår uppfattning om att kommunen och staten måste ta ett ansvar för de tomma lägenheterna kvarstår. Likaså att Hudiksvallsbostäder måste får ett ökat aktiekapital.

Avslutningsvis säger Lång:

– Vi är inte nöjda med förhandlingsresultatet men det känns ändå skönt att förhandlingarna inte strandade.

För ytterligare information kontakta Hans-Göran Lång
Telefon: 021-15 39 02 eller 070-328 39 02 (mobil)
E-post: hans-goran.lang@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.