Undersökningen om taxorna: Region Öst

Pressmeddelande   •  Sep 10, 2003 13:31 CEST

Bara sju av landets kommuner är billigare än Linköping att bo i vad gäller utgifter för energi, VA och avfall. Dyrast i det område som omfattar Hyresgästföreningen region Öst är Valdemarsvik En lägenhet på 70 kvadratmeter kostar 6039 kronor mera per år i Valdemarsvik än i Linköping. Näst dyrast är Gotland.

Störst elkostnad i landet har Ydre och Hultsfred.

Åtvidaberg har fått störst procentuell sänkning av fjärrvärmekostnaden i landet.

Det visar årets Nils Holgersson-rapport där taxor och avgifter på el, värme, vatten och avlopp (VA) samt avfallshantering sammanställs för landets samtliga kommuner.

Hushållens utgifter för energi, VA och avfall ökar snabbare än konsumentprisindex. Bostadsorganisationerna Hyresgästföreningen, HSB, Riksbyggen och Fastighetsägarna, som står bakom rapporten, vill därför ha garantier från regeringen och samarbetspartierna om att konsumenterna ska skyddas mot oförutsägbara kraftigt höjda energikostnader utöver den gröna skatteväxlingen. Sedan förra året har hushållens elutgifter ökat med i genomsnitt 22 procent. Konsumentprisindex har ökat med bara 2,9 procent.

Region Öst

Till Hyresgästföreningen region Öst hör, förutom Östergötland, även kommunerna Hultsfred, Vimmerby, Västervik och Gotland. Hultsfred och Ydre har elkostnader som är dyrast i landet.

Norrköping är efter Linköping näst billigast inom region Öst följt av Mjölby och Vadstena.

Norrköping utmärker sig dock negativt på ett sätt. Kommunen återfinns bland de 19 kommuner i landet som höjt sitt fjärrvärmepris med över 25 procent de senaste fem åren.

Forsaström Kraftaktiebolag i Åtvidaberg är det enda i landet som sänkt sin fjärrvärmeavgift med mera än tio procent (10,7 procent). Företaget tillhör Vattenfall som för sina respektive fjärrvärmeföretag redovisar ett medelvärde för fjärrvärmepriset i år. Detta gör att prisförändringen mellan 2002 och 2003 i de Vattenfallägda företagen är osäkra.

Erik Malmberg 013-495 44 59

www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/subscription/press/public/gotoArticle?objectId=50400

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.