Ungdomar målar för hemlösa

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 15:47 CEST

15 unga konstnärer har fått uppdraget att i sitt skapande skildra temat bostadsbrist. Deras tavlor visar bildligt på ungdomars skilda och kreativa syn på bostadsproblematiken idag. Verken kommer att auktioneras ut på nätet och pengarna går oavkortat till Stadsmissionens verksamhet.

Med initiativ från Hyresgästföreningen region Stockholm har 15 ungdomar på Konstlinjen vid Birkagårdens folkhögskola fått uppgiften att i sin målarkonst uttrycka vad de känner inför temat bostadsbrist. Tavlorna kommer att kunna beskådas på Hyresgästföreningens hemsida, där intresserade kan lägga bud fram till den 13 november. Samtliga intäkter från auktionen går till Stadsmissionen och deras arbete för hemlösa och utsatta människor.

- Bostadsbristen i Stockholm är knappast någon nyhet för någon. De som drabbas kraftigast av bostadsbristen är ju våra ungdomar. Med auktionen och utställningen vill vi uppmärksamma bostadsproblematiken ur ungdomarnas eget perspektiv, säger Pär Brodin, marknadschef, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Under helgen den 8-9 oktober kommer tavlorna visas upp på Streetmarknaden vid Hornstull i Stockholm. På plats finns även representanter från Hyresgästföreningen för att svara på ungdomars frågor runt boende och bostadsbrist.

- I många av länets kommuner finns utrymme för hyressänkningar eller frysta hyror. Hyresgästerna måste få ta del av låga räntor och låg inflation, idag finns det utrymme i bostadsbolagens ekonomi för hyressänkningar, säger Terje Gunnarson, ordförande i Hyresgästföreningen.

Auktionen på www.hyresgastforeningen.se/stockholm pågår mellan den 8/10-13/11-05.

För ytterligare information, kontakta:
Pär Brodin, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 08-507 61 67, 070-558 61 16
E-post: par.brodin@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.