Uttalande antaget vid Hyresgästföreningen Region Stockholms fullmäktige den 25 november 2006

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 16:46 CET

Låt inte politikerna sälja allmännyttan!

Hyresrätten måste finnas kvar för oss och för framtida generationer. Nu hotas hyresrätten av ett politiskt systemskifte. Hyresrätter riskerar att ombildas till bostadsrätter. Bostadsrätter och egnahem gynnas på bekostnad av hyresrätten. Nyproduktionen av hyresrätter riskerar att minska kraftigt.

Vi är många som aktivt valt att bo i hyresrätt - det vill vi fortsätta med. Vi vill behålla den frihet det innebär att vi inte behöver skuldsätta oss för att bo. Vi vill kunna se våra barn i ögonen och säga att även de en dag ska kunna få en egen bostad. Vi vill veta att vi som äldre kan bo till en rimlig kostnad med god förvaltning och service.

Vi vill förhindra att hyreshus ombildas! Varje hyresrätt som blir bostadsrätt är ett svek mot alla som förlitat sig på den sociala bostadspolitiken, alla som står i bostadskö i många år för att få en bostad, alla som valt hyresrätten för dess trygghet och valfrihet.

Vi vill inte att hyresrätten avvecklas. Vi vill ha en utvecklad hyresrätt med ökat inflytande och ökad trygghet. Hyresgästföreningen är den kraft som samlar människor i en bred opinion för hyresrättens utveckling och mot bostadsrättsombildningar - det är vår viktigaste gemensamma uppgift.

Rädda hyresrätten!

För ytterligare information:

Terje Gunnarson, ordförande, mobil: 070 3016150
Jonas Hagetoft, bostadspolitisk utredare, mobil: 070 6389505

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.