Välkommet besked från Fastighetsägarna

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 12:48 CEST

Fastighetsägarna har idag offentliggjort beslutet att dra tillbaka sin anmälan till EU-kommissionen om brott mot EU:s statsstödsregler.

-Det är ett välkommet besked från Fastighetsägarna, säger Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

-Vi delar inte deras bedömning att det har förekommit otillåtet statsstöd. Men vi är förstås nöjda med att Fastighetsägarna har valt att dra tillbaka sin anmälan. Det är bra att de nu fokuserar på att det är den svenska modellen som ska gälla.

Den överenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och SABO som ligger till grund för det lagförslag som klubbades igenom i juni i år borgar för en stabil och långsiktig överenskommelse som inte minst gynnar hyresgästerna.

För ytterligare information kontakta:

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-524 28 66

Anna Wennerstrand, pressansvarig 076-798 08 74

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll väljer att bli företrädda av oss. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.