Vätterhem höjer hyran

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 17:13 CET

Vätterhem höjer hyran

Det blir en hyreshöjning på cirka 2 procent för Vätterhems hyresgäster från den 1 januari. Detta blev resultatet efter förhandlingarna som nu är klara mellan Vätterhem och Hyresgästföreningen.

Hela 7 kronor av de 15:50 kronor per kvadratmeter och år som hyran höjs med beror på slopandet av det statliga räntebidraget. I övrigt är det höjda elpriser och höjda kommunala taxor för vatten och avfall som höjer hyran.

För en trea blir det en höjning med 85-100 kronor i månaden. De hyresgäster som själva betalar för uppvärmningen, lägenheter med kallhyra, får en höjning med 12:50 kronor per kvadratmeter och år.

- Vi har skalat av det mesta i förhandlingarna, säger Rolf Wennerhag, förhandlare på Hyresgästföreningen. Politiska beslut som ger ökade kostnader och skenande elpriser går inte att trolla bort.

För ytterligare information kontakta Rolf Wennerhag, tel 036-30 49 14, 070-304 00 96.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.