Vätterhem höjer hyran!

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 13:16 CEST

Drygt 90 kronor mer i månaden för en normalstor trea blev resultatet efter årets hyresförhandling med Vätterhem.

Vätterhem yrkade på en hyreshöjning på 15 kronor per kvadratmeter och år, motsvarande 2 procent. Uppgörelsen blev 14:50 kronor per kvadratmeter och år vilket motsvarar en höjning 1,9 procent.

För hyresgäster med egen uppvärmning blir höjningen 11:50 kronor per kvadratmeter och år.

Anledningen till höjningen är höjda avgifter på kommunala taxor och grön skatteväxling.

- Uppgörelsen får anses som hygglig, 1,9 procent ligger klart under det kvav på 4,3 procent som SABO gick ut med tidigare i höst, säger Rolf Wennerhag, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Vidare kunde en del andra frågor lösas; på Öxnehaga blir det en sänkning av hyran för cirka 200 lägenheter med 200- och 300 standard. På Råslätt kommer 800 spisar att bytas ut i förtid. Underhållet kommer att vara oförändrat. Dessutom kommer det att ske förändringar för att hålla nere priser och förbrukning av el.

Exempel:
Trea 75 m²: 91 kr/mån
Tvåa 60 m²: 72 kr/mån
Etta 45 m²: 54 kr/mån

Hyreshöjningen börjar gälla 1 januari 2005.

För mer information kontakta Rolf Wennerhag, förhandlare på Hyresgästföreningen på 070-304 00 96.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.