Valbohem AB vill höja hyrorna med 4,8 procent

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 13:25 CET

Pressmeddelande från Hyresgästföreningen 2006-11-10

Valbohem AB vill höja hyrorna med 4,8 procent från den 1 januari 2007.
- Ett mycket tufft och återigen ett högt krav. Självklart kommer vi att granska företagets ekonomi och se till att höjningen inte blir större än nödvändigt. Många hyresgäster har redan idag en pressad ekonomi, säger Håkan Fridolfsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, oroat.

Valbohem AB anger som skäl till höjningen bland annat ökade underhåll- och driftkostnader samt ränteläget.
Förhandlingen startar den 20 december.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.