Vilket ansvar tar Håbo kommun för våra ungdomar?

Pressmeddelande   •  Sep 22, 2003 13:47 CEST

Hyresgästföreningen i Håbo ställer frågan på sin spets när de på måndag kommer att uppvakta fullmäktige i ärendet.

Hyresgästerna i Håbo och särskilt i områdena Gillmarken och Mansängen har kunnat notera att problem med ungdomar, fylleri och missbruk ökat. Skrämmande nog kan också noteras att allt yngre ungdomar uppträder onyktra, skrålar och skrämmer folk. Det är inte ovanligt att se 14-åringar dricka öl och vara berusade.

– Vandalisering och klotter har ökat och därmed ökar också kostnaderna för bostadsföretagen, säger Hyresgästföreningens ordförande Monica Öhlund. Hon fortsätter:

– Det i sin tur belastar sedan hyrorna och därmed hyresgästernas ekonomi.

Hyresgästföreningen har tillsammans med Håbohus och polisen startat en BRÅ-sektion på Mansängen. Grannsamverkan är också något som Hyresgästföreningen initierat och som varit i gång några år

– Detta arbete behöver allt stöd från kommunen om det ska bli effektivt och nå bra resultat, säger Monica Öhlund.

– Vi uppmanar kommunen att agera innan det är för sent och någon allvarlig olycka inträffar. En åtgärd i den riktningen kan vara att se till att öppna någon form av ungdomsgård, ett Ungdomens Hus, så att ungdomarna slipper tillbringa all fritid på gator och torg, avslutar Monica Öhlund.

För ytterligare information kontakta Monica Öhlund, tfn 0171-545 11

www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/subscription/press/public/gotoArticle?objectId=50921

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.