Viskaforshem vill höja hyrorna med 3,5 procent från 1 januari

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 14:00 CEST

Viskaforshem har begärt förhandling med Hyresgästföreningen om att höja hyrorna med mellan 19 och 29 kronor per kvadratmeter och år från 1 januari 2005. Det motsvarar ett krav på 3,5 procent i genomsnitt.

För en lägenhet på 70 kvadratmeter varierar kravet mellan 111-140 kronor i månaden.

- Företaget berättade i media häromdagen att de satsar på bergvärme som sänker kostnaderna och i nästa andetag begär de kraftigt höjda hyror, säger Ingvar Månsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, och fortsätter.

- Dessutom har Viskaforshem gått från ett läge med många tomma lägenheter till att nu fundera på att bygga nya lägenheter. Tomma lägenheter kostar ju en hel del pengar.

Företagetet har inte angett något skäl till varför de yrkar hyreshöjning.

Förandlingen inleds den 11 november.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, tel 033-29 01 50, 070-69 00 377

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.