Viskaforshems hyror höjs från årsskiftet

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2003 15:24 CET

Nu är hyresförhandlingen mellan Viskaforshem och Hyresgästföreningen avslutad. Det blir en skillnad för dem som hyr en lägenhet med eller utan värme och varmvatten enligt följande:

13 kronor per kvadratmeter och år för kallhyra, och
18 kronor per kvadratmeter och år för lägenheter där värme och varmvatten ingår.
– Viskaforshem krävde hyrorna skulle höjas med 15 kronor för kallhyra och 25 kronor för varmhyra, per kvadratmeter och år. Kravet motiverades främst med ökade kostnader för drift och underhåll. När kommunen höjer avgifterna, så slår det direkt genom på hyrorna, säger Ingvar Månsson, förhandlare i Hyresgästföreningen.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, tel 033-29 01 56, 070-690 03 77

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.