Wallenstam skyller försäljning på Hyresgästföreningen

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 17:15 CEST

251 lägenheter i Nordostpassagen i Göteborg har sålts till en bostadsrättsförening. Wallenstam motiverar den stora fastighetsaffären med att man inte kunnat få till stånd en hyresuppgörelse med Hyresgästföreningen. Ett uttalande som Hyresgästföreningens förhandlare Kågan Karlsson reagerar mycket kraftigt på.

- Några regelrätta förhandlingar om den här fastigheten har inte genomförts överhuvudtaget, vi har bara haft informella samtal hittills, säger han. Wallenstams förslag motsvarade cirka 50 procents hyreshöjning.

- Men att sälja till en bostadsrättsförening bara för att man inte får de hyror som man vill ha, det är dålig fastighetsförvaltning.

I sitt pressmeddelande kommenterar Hans Wallenstam affären på följande sätt:

"Hyresgästerna har sedan länge önskat förvärva fastigheten. Vi startade vårt upprustningsprogram för fastigheten under hösten 2005, dock har vi inte kunnat få en uppgörelse med Hyresgästföreningen om vilken hyra som skulle utgå. Mot bakgrund av detta var det naturligt att tillmötesgå hyresgästernas önskan om att köpa fastigheten."

Bostadsfastigheten som består av sammanlagt 251 lägenheter ligger på adresserna Nordostpassagen 36-48 och 45-59 samt Vegagatan 17, 21 och 23 i centrala Göteborg.

Du som vill veta mer är välkommen att kontakta

Kågan Karlsson, förhandlare, 031-704 50 38, 0708-11 39 43

Eva Thorpenberg, pressansvarig, 031-704 50 32

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.