Witalabostäder vill höja hyran

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 13:53 CET

Witalabostäder i Vetlanda vill höja hyran. De vill ha cirka 80 kronor mer för en trea i månaden.
Witalabostäder har begärt förhandling om 2007 års hyra. Företaget vill höja hyran med 1,76 procent, vilket skulle motsvara 12,46 kronor per kvadratmeter och år.

Skälen till hyreskravet som Witalabostäder uppgett till Hyresgästföreningen är höjda kostnader på drift och underhåll samt ökade kostnader för bland annat el, bränsle, försäkringar och administration. Dessutom ökar kostnaderna på taxor och avgifter. Företagets räntebidrag minskar vilket också höjer hyreskravet.

- Witalabostäder har belastas med en kostnad till kommunen för bland annat rivningen av fastigheten på Stens väg. Det är inget som Witalabostäders hyresgäster ska stå för, säger Rolf Wennerhag, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen tillskrev kommunen förra året om ett ägartillskott för att täcka upp för dessa kostnader men fick inget stöd för det.

Förhandlingarna inleds den 23 november

För mer information kontakta Rolf Wennerhag, förhandlare, på 036-30 49 14 eller 070-304 00 96

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.