Arjeploghus kräver mest i Norrbotten

Stiftelsen Arjeploghus vill höja hyrorna med sju procent. Det är det högsta kravet hittills i årets hyresförhandlingar i Norrbotten.

–  Det är inte rimligt att hyresgästerna ska gå med på en så stor hyreshöjning. Vi kommer nu att ta upp en diskussion med Arjeploghus för att se hur företaget mår egentligen och varför de tycker sig behöva höja hyran med så mycket, säger Hans-Urban Strand, förhandlare på Hyresgästföreningen.

I juni 2012 gjordes den senaste överenskommelsen om hyreshöjningar efter ett halvårs förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och Arjeploghus. Överenskommelsen ledde till hyreshöjningar i tre steg, fem procent från första juli 2012, två procent från första januari 2013 och två procent från första juli 2013.

Överenskommelsen innebar även att Arjeploghus skulle avsätta 1,5 miljoner kronor till underhåll under 2012 och 2013.

På torsdag 30 januari håller Hyresgästföreningen ett medlemsmöte i Arjeplog för att diskutera hyreskravet. Förhandlingarna startar på fredag 31 januari.

Hans-Urban Strand, förhandlare, Hyresgästföreningen region Norrland, 070-579 24 44

• arjeploghus
  • hyreshöjning