​Bokcafé i Nolias hemtrevligaste monter

På onsdag arrangerar Hyresgästföreningen ett bokcafé i sin monter på Noliamässan i Piteå. Temat är ”allmännyttan, det viktiga verktyget” och deltar gör bland andra Karl Petersen, före detta kommunalråd i Luleå som idag driver bokförlaget Ordfirman. Media är välkomna att delta.

Samtalet kommer att handla om allmännyttans tillkomst, bakgrund och hur det blivit idag. Fungerar de allmännyttiga bostadsbolagen som det var tänkt? Varför är det viktigt med en stark allmännytta? Vilken roll i byggandet av ett hållbart samhälle har bolagen?

Tid: Onsdag den 8 augusti, kl. 17.30-18.30
Plats: Stora Nolia i Piteå, monter U2020

Bokcaféet tar sin utgångspunkt i Karl Petersens bok ”Malmudden - Folkhemmet i Luleå och när Sverige bestämde sig för att alla skulle ha rätt till ett bra hem - vad hände sedan?”. Boken beskriver uppbyggandet av allmännyttan och det svenska folkhemmet. Den beskriver också att orsaken till att det faktiskt blev av var att politikerna bestämde sig för att detta ska göras och för att detta var viktigt.

Under hela mässan finns Hyresgästföreningen på plats i Nolias hemtrevligaste monter, nummer U2020. Kom gärna förbi, ta en fika och prata bofrågor med våra företrädare.

Bostadsfrågan handlar inte om fyra väggar och tak, den handlar om människorna som bor. I höst är det val och därför är det extra viktigt för Hyresgästföreningen att visa på konsekvenserna som den bristfälliga bostadspolitiken har för alla människor, oavsett bakgrund och ålder. Det gör vi genom att ta parti för människan. Läs mer om vårt arbete inför valet på vår hemsida.

Välkommen!

Bilaga:
Foto på Karl Petersen, får användas fritt.

Karl Petersen, vd Ordfirman, 070-605 13 19
Anders Rubensson, pressansvarig, 070-602 51 58