Conny Säker ny förhandlingschef för Hyresgästföreningen

Den 18 april tillträdde Conny Säker som ny chef för enheten förhandling och lokalt utvecklingsarbete. Conny ersätter Roland Lätth, som går i pension. Hyresgästföreningen region Norrland omfattar 4 län, Jämtland-Härjedalen, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten, och 44 kommuner.

Hyresgästföreningen arbetar för att alla ska ha rätt till en god bostad till rimlig kostnad, bland annat genom att förhandla med hyresvärdar om hyror och andra villkor för boendet. Efter 12 år inom verksamheten har Conny en gedigen bakgrund som förhandlare och har tidigare även verkat som förtroendevald. Han ser fram emot sin nya roll.

– Jag ser det lite som att dra på en lagkaptensbindel. Det handlar om att hjälpa, stödja och se till att laget presterar tillsammans. I vårt fall är det gemensamma målet ett förhandlingssystem som fungerar så bra som möjligt, till nytta för våra medlemmar. På så sätt kan människor få trygga och bra bostäder till rimliga hyror, säger Conny Säker.

Hyresgästföreningen förhandlar hyran för de flesta av landets hyresgäster. Hyran bestäms i grunden av lägenhetens så kallade bruksvärde, det vill säga lägenhetens kvalitet och standard. Vid förhandling med hyresvärden bevakar Hyresgästföreningen att hyran inte blir högre än hyran i andra, likvärdiga lägenheter. Conny ser ljust på framtiden för det svenska systemet.

– Det svenska systemet med förhandlade hyror är ett av de bästa i världen, vilket bland annat gynnar rörligheten i samhället och leder till att ingen behöver bo i riktigt dåliga bostäder, säger Conny Säker.

Hyresrätten är en smidig boendeform, inte minst för unga och andra som vill ha ett tryggt boende utan skuldsättning, och Hyresgästföreningen har över en halv miljon medlemmar över hela landet. Föreningen står tydligt på hyresgästernas sida, men är även en konstruktiv partner till seriösa och bra hyresvärdar.

Se även en kort film med Connys uttalanden: https://youtu.be/LYyKBExSXQ8

Filmen är fri att använda.

Conny Säker, enhetschef förhandling och lokalt utvecklingsarbete, 070-321 63 63
Anders Rubensson, pressansvarig, 070-602 51 58