Hyresgäster ska inte finansiera statens gruvdrift

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 15:24 CEST

LKAB och Kiruna kommun har tecknat ett avtal om stadsflytten. Nu vet vi att det blir ett nytt centrum, att kyrkan ska flyttas och ett nytt gymnasium byggas upp. Allt detta betalas genom ersättningar från LKAB.

Nu ersätts kommunen för infrastrukturen och för centrum. Men vad ska gälla för hyresgäster som måste flytta och som, om ingenting görs, kan komma att drabbas av en betydligt högre hyra? Här måste vi finna bra lösningar, så att den enskilde inte drabbas.

–  Det finns i dag en stor oro för framtiden hos våra medlemmar. Vår inställning är att hyresgästerna och andra boende i Kiruna inte ska vara med och finansiera statens gruvdrift, genom att den enskilde drabbas av kraftiga kostnadsökningar för sitt boende. Det är orimligt, säger Henry Magnusson, regionchef för Hyresgästföreningen region Norrland.

Hyresgästföreningen för diskussioner med LKAB och andra aktörer för att hitta lösningar. Den diskussionen vill vi gärna föra med Kirunaborna också.

Henry Magnusson, regionchef Hyresgästföreningen region Norrland, 070-559 20 55

Lördag 17 april ställer vi upp en portabel lägenhet på Kupoltorget
Hyresgästföreningen hälsar alla välkomna till lägenheten för att samtala om och kring bostadsbristen. En inbjudan har även gått ut till samtliga partier i fullmäktige. Vilka lösningar ser de på bostadsproblematiken?

Tid: Lördag den 17 april klockan 11.00 - 15:00
Plats:
Kupoltorget i Kiruna.

Lägenheten kommer att monteras upp redan på fredag eftermiddag.

Kontaktpersoner för arrangemanget:
Nicklas Emmoth, ordförande Hyresgästföreningen i Kiruna, 070-381 09 89