Hyrorna klara för Östersundshems hyresgäster

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Östersundshem är nu klara. Förhandlingen slutade med att parterna kom överens om att bostadsbolaget får höja hyrorna med 0,9 procent från och med den första januari 2015.

– Uppgörelsen är bra och Östersundshem har lyssnat på våra argument kring återhållsamhet med tanke på det låga kostnadsläge som råder i Östersund med låga taxehöjningar och inga räntehöjningar. Uppgörelsen innebär också att vi skall inleda arbetet med systematisk hyressättning, säger Hasse Dahl, förhandlare Hyresgästföreningen.

Förhandlingsresultatet innebär att för den som har en hyra på 5 000 kronor blir hyreshöjningen 45 kronor per månad. Utgångskravet som Östersundshem kom med var på 1,5 procent vilket skulle ha inneburit en höjning med 74 kronor per månad för samma lägenhet.

För mer information, kontakta:

Hasse Dahl, Förhandlare Hyresgästföreningen Region Norrland, telefon 063-55 66 33