Låga hyreshöjningar i förhållande till kraven i Överkalix och Övertorneå

De två första uppgörelserna med de kommunala bostadsföretagen i Norrbotten om nästa års hyror är klara. Överkalixbostäder och Matarengihem (Övertorneå) fick mer än halvera sina krav efter förhandlingar med Hyresgästföreningen.

Matarengihem i Övertorneå hade krävt att få höja hyran med 26 kronor per kvadratmeter från årsskiftet, men efter förhandlingar med Hyresgästföreningen stannade hyreshöjningen på 11,50 kronor per kvadratmeter.

Överkalixbostäder ville höja hyran med 28 kronor per kvadratmeter från årsskiftet. Även här stannade hyreshöjningen på 11,50 kronor per kvadratmeter.

Det innebär att hyran för en normaltrea på 70 kvadratmeter höjs med 67 kronor per månad hos Matarengihem och Överkalixbostäder.

I båda förhandlingarna blev det en rejäl sänkning från ursprungskraven och Hyresgästföreningens förhandlare är nöjd.

–  Vi har haft ett bra förhandlingsklimat med båda bostadsföretagen och är glada över att vi lyckades sänka hyreshöjningen så pass mycket för de boende. Den höjning som ändå blev beror på företagens ökade kostnader för höjda taxor och löner samt underhåll, säger Linda Sundström, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Sverige har ett lågt ränteläge och en låg inflation och det är något som Hyresgästföreningen lyft fram inför de flesta hyresförhandlingarna i år. Det allmänna ekonomiska läget borde leda till låga höjningar över lag menar Hyresgästföreningen.

Linda Sundström, förhandlare, Hyresgästföreningen region Norrland, 070-541 59 13, linda.sundstrom@hyresgastforeningen.se
Roland Lätth, chefsförhandlare, Hyresgästföreningen region Norrland, 070-616 24 47
roland.latth@hyresgastforeningen.se
Anneli Lundmark, pressekreterare, Hyresgästföreningen region Norrland, 070-285 81 17