​Slopat investeringsstöd får negativa konsekvenser i Malmfälten

Från och med årsskiftet försvinner investeringsstödet för hyresrätter och studentbostäder. Det är en av posterna i den budget som riksdagen klubbade igenom i förra veckan. Hyresgästföreningen oroar sig över konsekvenserna, i synnerhet när det gäller Malmfälten.

Ett slopat investeringsstöd innebär inte bara att bostadsföretag inte längre kommer kunna ansöka om stöd. Risken är dessutom att påbörjade byggprojekt nu skjuts i sank, eftersom länsstyrelsen efter årsskiftet inte kommer att få behandla ansökningar om stöd. Detta gäller även om ansökan kommit in innan årsskiftet.

- Stödet tas bort utan att det ersätts med något annat. Det är en åtgärd som kommer påverka möjligheterna att bygga bostäder med rimliga hyror mycket negativt, säger Nicklas Emmoth, ordförande Hyresgästföreningen Kiruna.

Investeringsstödet för nya hyresbostäder och studentbostäder infördes 2017. Malmfältskommunerna Kiruna och Gällivare beviljades den högsta stödnivån, 7100 kronor/kvm. När statens budget för 2019 beslutades tidigare i december föreslogs ett avskaffande av stödet och inget nytt stöd kommer beviljas efter 31 december 2018.

Nicklas Emmoth, ordförande Hyresgästföreningen Kiruna, 070-381 09 89
Gun Isaxon, ordförande Hyresgästföreningen Gällivare, 070-354 26 88