​Stor bostadsdebatt på Stora Nolia

Imorgon fredag arrangerar Hyresgästföreningen en debatt på Stora Nolia i Piteå. Ämnet är ”Alla behöver en plats att kalla hemma – hur når vi dit?” och deltar gör bland andra bostadsminister Peter Eriksson (MP). Media är välkomna.

Det finns partier i Sveriges riksdag som vill införa så kallade marknadshyror, i såväl nyproduktion som i det befintliga beståndet, utan att använda just ordet marknadshyror. Ofta används istället begrepp som ”ett mindre reglerat hyressystem” eller ”mer flexibla hyror”. Enligt en ny rapport som Ramböll tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen skulle marknadshyror leda till att hyran går upp mellan 25 till 50 procent, beroende på var i landet man bor.

Under Noliamässan arrangerar Hyresgästföreningen en bostadspolitisk debatt som bland annat behandlar just marknadshyror. Debattledare är journalisten Sverker Olofsson och vi kan därmed räkna med en intressant och intensiv debatt.

Tid: Fredag den 10 augusti, kl. 12:40
Plats: Nolias lilla scen, hall 3, Piteå

I panelen ingår Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen, Peter Eriksson (MP), bostadsminister, Linda Ylivainio (C), ledamot i partistyrelsen, Lars Beckman (M), ledamot i civilutskottet, Nooshi Dadgostar (V), bostadspolitisk talesperson, Johan Löfstrand (S), bostadspolitisk talesperson samt Robert Lund (SD), riksdagskandidat från Norrbotten.

Det finns möjlighet att komma och träffa såväl paneldeltagarna som Sverker Olofsson innan debatten, konferenssal Strömnäs (Hall 4, bottenplan), från kl. 11.00.

Under hela mässan finns vi även på plats i Nolias hemtrevligaste monter, nummer U2020. Kom gärna förbi, ta en fika och prata bofrågor med våra företrädare.

Bostadsfrågan handlar inte om fyra väggar och tak, den handlar om människorna som bor. I höst är det val och därför är det extra viktigt för Hyresgästföreningen att visa på konsekvenserna som den bristfälliga bostadspolitiken har för alla människor, oavsett bakgrund och ålder. Det gör vi genom att ta parti för människan. Läs mer om vårt arbete inför valet på vår hemsida.

Välkommen!

Elisabeth Ennefors, tf regionchef, 072-559 91 29