Hyundai i30 Fastback N har världspremiär på 2018 Paris Motor Show.

Designfokus, framtidens mobilitetslösningar och prestandabilar i Hyundais monter på Paris Motor Show

2 oktober, 2018 – Hyundai Motor presenterar sina senaste produkter och initiativ inom områdena Design, Framtidens mobilitetslösningar och Prestanda i Hall 1 på 2018 Paris Motor Show. I årets monter blir det världspremiär för helt nya i30 Fastback N, en förhandstitt på utställningsbilen

i30 N Option och en miljöbilsuppställning bestående av bland andra nya Kona Electric och NEXO. Under konceptnamnet Hyundai Motor Studio Paris är montern uppdelad i just ovan nämnda områden för att reflektera företagets framtida europeiska varumärkesstrategi.

Debut för prestandamodellen i30 Fastback N
Helt nya i30 Fastback N har världspremiär på 2018 Paris Motor Show. Bilen är Hyundais andra europeiska prestandamodell och ett bevis på att sofistikerad och elegant design kan kombineras med den redan så välkända N-körglädjen. C-segmentets första ”hot coupe” har många likheter från sitt femdörrars hatchback-syskon, i30 N, inbäddade i den unika kombikupékarossen hos i30 Fastback.

För en vecka sedan demonstrerade nya i30 Fastback N sin racingprestanda i en tävling med världsrekord i sikte. Hyundai Motorsports professionella förare Gabriele Tarquini och Thierry Neuville pressade bilen till gränsen när duellerade om att sätta världens snabbaste tid från Rom till Paris – i Danmark. Tarquini vann med en hårsmån på rekordtiden 8:18.49 minuter.

“Med framgångsrika i30 N började vi skapa en starkare och mer emotionell varumärkesbild av Hyundai. Nu tar vi nästa steg genom att utöka vårt sortiment av prestandabilar. Nya i30 Fastback N är unik i sin klass som C-segmentets första ”hot coupe”, säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing and Product på Hyundai Motor Europe. ”Den kraftfulla motorn och minutiöst utvecklade chassit lägger grunden för att det här kommer bli ännu en prestandaprodukt med samma ha-begär som hos syskonet i30 N.”

N Option kryddar med extra stil och prestanda
En annan världspremiär i montern blir avtäckningen av Hyundais utställningsbil - i30 N Option. En ny inblick i hur en redan spännande bil kan göras extra racinginspirerad och personlig både ut- och invändigt för Hyundai-ägaren. Bredvid i30 N Option och i30 Fastback N presenteras även Hyundai Motorsports vinnarbilar, i20 Coupe WRC och i30 N TCR för att N-sortimentet skall bli komplett.

”Med vår N-portfolio har vi blivit en rejäl utmanare när det kommer till prestandamodeller och bilar som väcker ren körglädje. Utvecklingen av N-bilarna bottnar i motorsportsatsningar där resultatet är N:s spjutspets,” säger Thomas Schemera, Executive Vice President High Performance Vehicles & Motorsport Division på Hyundai Motor Group. ”N Option i sin tur visar på vår förståelse för behovet av att framöver kunna skräddarsy sin N-bil och göra den mer personlig.”

Framtidens mobilitetslösningar: Hyundais marknadsledande väg
Hyundais miljöbilsuppställning på Paris Motor Show med nya Kona Electric och NEXO i sällskap av IONIQ visar upp företagets pionjäranda när det kommer till framtidens mobilitetslösningar. Med dessa progressiva modeller redan tillgängliga erbjuder Hyundai marknadens bredaste utbud av elektrifierade bilar.

På IAA Commercial Vehicles 2018 i Hannover annonserade Hyundai även nyligen planerna på lansering av världens första bränslecellsdrivna ellastbil. Tillsammans med H2 Energy kommer Hyundai tillhandahålla 1 000 stycken bränslecellsdrivna lastbilar för den schweiziska marknaden mellan 2019 och 2023. Med introduktionen av världens första bränslecellsdriva elektrifierade lastbilsflotta utökar Hyundai ytterligare sitt globala ledarskap inom bränslecellsteknologin.

”På bara tre år blev Hyundai nummer två när det kommer till miljöbilsförsäljning i Europa,” säger Ki-Sang Lee, Senior Vice President & Head of Eco-technology Development Center på Hyundai Motor Group. ”Vi investerar tungt i utveckling av ny teknologi och kommer fortsätta att fortsätta bredda vårt erbjudande inom miljöbilssegmentet framöver. Vi är dessutom övertygade om att bränslecellsteknologin är ett steg närmare nollutsläppsmobilitet. Därför expanderar vi nu vårt engagemang i vätgassamhället till även den kommersiella sektorn. Ett exempel på det är våra bränslecellsdrivna ellastbilar med en räckvidd på nära 400 km i verkliga arbetsförhållanden.”

Le Fil Rouge: Hyundais framtida designlinje
Konceptbilen Le Fil Rouge som hade premiär på Geneva Motor Show gör sin franska debut i Paris. Le Fil Rouge är ett förkroppsligat bevis på att Hyundais design historiskt, nu och i framtiden binds samman av en röd tråd. Le Fil Rouge är skapad för att visa upp företagets senaste designlinje ”Sensous Sportiness” och ge en förhandsglimt av hur Hyundais framtida bilar kan komma att se ut.

”Hyundais konceptbilar är ett designlöfte för våra kommande bilgenerationer,” säger Diana Klöster, Head of Hyundai Colour & Trim på Hyundai Motor Company. ”Bilar som i-oniq, FE Concept och Intrado vilka vi presenterat på tidigare mässor blev alla verkliga produktionsmodeller, i form av IONIQ, NEXO och Kona.”

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar AB bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med

försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai,

www.facebook.com/hyundaisverige samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.