Hyundais konceptbil RM19 och kamouflerade nya i20 N på vintertest i Arjeplog.

Film på nya Hyundai i20 N släppt från vintertest i Arjeplog

Offenbach, 6 maj 2020 – Hyundai Motor har släppt två filmer från ett vintertest av sina prestandamodeller i norra Sverige. Filmerna som spelades in i Arjeplog visar när Hyundais WRC-förare, Thierry Neuville sätter i20 WRC, RM19 och en maskerad prototyp av nya i20 N på prov i det snöklädda landskapet. Tillsammans med filmerna följer också de första bilderna på helt nya i20 N.

Den första filmen visar hur en i20 WRC rallybil rullar av en transporttrailer och kör ut i Lapplandsnatten, samtidigt som strålkastarna lyser upp vägarna. När dagen gryr ökar bilen farten, kör genom snöklädda skogar och genom hårnålskurvor för att till slut nå den riktiga lekplatsen; en frusen sjö. Det enda som hörs är ljudet från motorn som varvar när bilen far fram genom snötäcket.

Filmen klipper till en sladdande RM19 med ett moln av snörök bakom sig. Inne i bilen ser vi hur Neuville pumpar pedalerna och vant manövrerar prototypen som kanske mer är känd som Hyundais ”rullande labb”.

Kameran växlar igen, och den här gången ser vi en prototyp av helt nya i20 N med kamouflage som täcker fronten och de bakre delarna av bilen.

I den andra filmen som inkluderar ytterligare scener med i20 N-prototypen, kommenterar Neuville bildmaterialet och beskriver hur de olika modellerna känns att köra samtidigt som han ger sin syn på bilarnas unika karaktär.

När det kommer till prototypen av nya i20 N, sammanfattar Neuville: ”Väldigt intressant bil, Väldigt exakt och väldigt enkel att hantera. Motorn varvar fint och ger ifrån sig ett riktigt intressant ljud. Jag ser fram emot att få köra den här i WRC!”

Om i20 WRC, säger Neuville: ”WRC-bilarna pressas verkligen till sitt yttersta. Varje detalj är finjusterad för maximal prestanda och anpassad efter en specifik körstil.”

Han beskriver RM19 som “väldigt lätt att köra.” Han tillägger – ”När vi ändå pratar provkörning så hade jag ett stort leende på läpparna hela tiden för jag körde sidledes ganska mycket.”

Filmerna kan ses här https://youtu.be/ZkLiYpKMs1g och här https://youtu.be/LFW9AXWbZX0

Vintertester säkerställer tillförlitlighet under extrema förhållanden

Testerna ägde rum tidigare i vinter på en frusen sjö utanför Arjeplog i Sverige. Den nordligt belägna staden är populär testmark för många biltillverkare. Mycket tack vare den långa vintersäsongen med ihållande kyla som gör Arjeplog till en perfekt plats för att testa bilar i extrema förhållanden. Speciellt då temperaturen inte sällan kan sjunka till minus 30 grader.

Hyundai testar sina bilar i hårt klimat för att säkerställa att bilarna fortfarande kan prestera även i extremt väder. Från tryckande sommarvärme till isiga vintervägar, bilarna måste fungera felfritt i alla förhållanden som Europa kan utsätta dem för.

I det här testet ville Hyundai utvärdera bilarnas tillförlitlighet i extrem kyla och samtidigt testa deras prestanda under motorsportliknande förhållanden. De höga farterna och skarpa kurvorna utsätter bilarna för stor mekanisk påfrestning och de får verkligen bekänna färg i tuffa situationer.

Helt nya i20 N

Efter framgångarna med i30 N och i30 Fastback N utvecklar Hyundai nu en prestandaversion av sin senaste europeiska modell – helt nya i20 N. Precis som med alla andra N-modeller kommer den vara redo för både racerbanan och vardagsutflykter.

Mer detaljer om nya i20 N kommer avslöjas inom kort.

Motorsport och Hyundai

Hyundai grundade sin Motorsport-division 2012 och kontrakterade samtidigt belgaren Thierry Neuville som sin främste rallyförare. 2014 inleddes teamets första WRC-säsong med sin i20 WRC-bil. Samma år säkrade Neuville Hyundais första WRC-seger i Rally Deutschland. Totalt har Neuville hittills kört hem 9 segrar, 26 pallplatser och 129 etappvinster tillsammans med Hyundai. Under 2019 ledde han än en gång teamet mot seger då de säkrade sin första WRC-titel i Konstruktörsmästerkapet.

Förutom sin produktion av tävlingsbilar testar Hyundai Motorsport också ny teknologi på en serie av högpresterande konceptbilar, även kallade Racing Midship eller enkelt RM. RM fungerar som en testgrund eller rullande labb för utveckling och test av nya idéer. Det senaste konceptet, RM19 har en 2.0-liters turboladdad bakmonterad motor, en stor spoiler och 390 explosiva hästkrafter.

Bortom rally har Hyundai också gett sig in tävling med standardvagnar. I 2017 kom Hyundai för första gången till startlinjen med sin i30 N TCR och sedan dess har företaget utvecklat två efterföljande standardvagnar: Veloster N TCR och helt elektriska Veloster N ETCR.

Tävlingsbilar utvecklade för motorsport fungerar som en inspiration för hela modellprogrammet med N-bilar, Hyundais prestandabilar med banegenskaper.