Helt nya Hyundai NEXO belönas med 5 stjärnor i Euro NCAP.

Helt nya Hyundai NEXO belönas med 5 stjärnor i Euro NCAP

24 oktober, 2018 – Hyundai Motor har erhållit maximala fem stjärnor i betyg från European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), den oberoende fordonsbedömningsorganisationen, för helt nya NEXO. Andra generationen eldrivna bränslecellsbil från Hyundai demonstrerade hög nivå på aktiva och passiva säkerhetsfunktioner i alla av Euro NCAP:s fyra bedömningskategorier. Den höga prestandan som uppnåtts genom omfattande säkerhetsutrustning och hög chassistyvhet visar hur NEXO skyddar både sina passagerare och andra trafikanter. NEXO blir därmed den första bränslecellsbilen någonsin som belönas med maximala fem stjärnor av Euro NCAP.

”Den femstjärniga ratingen av NEXO i Euro NCAP är ytterligare ett bevis på vår branschledande position inom framtida mobilitet”, säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing & Product på Hyundai Motor Europe HQ. ”Vi är inte bara en pionjär inom att förverkliga framtida mobilitetslösningar, våra bilar är också bland de säkraste. Euro NCAP-ratingen bekräftar vår dedikation till att ge våra kunder och övriga trafikanter högsta möjliga säkerhets- och innovativa mobilitetslösningar.

Hyundai SmartSense: Den senaste inom aktiv säkerhetsteknologi

För att uppfylla de högsta europeiska säkerhetsstandarderna har NEXO utrustats med den senaste aktiva säkerhets- och förarassistanstekniken från Hyundai SmartSense. De bidrar till att avsevärt sänka risken för kollisioner och öka komforten ombord på NEXO.

Kollisionsvarningen för framförvarande fordon med fotgängardetektering testades rigoröst i Euro NCAP. Systemet är en av många avancerade aktiva säkerhetsfunktioner som varnar förare för nödsituationer och bromsar automatiskt om det skulle behövas. Med hjälp av främre radar- och kamerasensorer arbetar systemet i tre steg. Varnar föraren visuellt och akustiskt, styr bromsen i nivå med kollisionsfaran och tillämpar maximal bromskraft för att undvika kollision och minimera skada när en kollision är oundviklig.

Filhållningsassistansen fick också toppbetyg i Euro NCAP-testerna. Systemet är förbättrat med en funktion som inte bara håller bilen i rätt fil utan hela tiden placerar den mitt i körfältet och varnar föraren vid osäkra manövrar i en hastighet från 0 till 150 km/h.

Under de senaste åren har Hyundais bilar regelbundet fått toppbetyg i Euro NCAP:s säkerhetstester. Bland annat fick Hyundais i30, Kona, Tucson, Santa Fe och IONIQ alla maximala fem stjärnor i utvärderingsprogrammet. Det kontinuerliga toppbetyget understryker Hyundais tekniska trovärdighet när det gäller säkerhet.

Helt nya NEXO lanseras i Sverige under första halvan av 2019.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar AB bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med

försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai,

www.facebook.com/hyundaisverige samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.