Hyundai Accent i ny skepnad - Med framgång i generna

Vad få vet idag är att Hyundai Accent har sina rötter i den bil som på ett tidigt stadium bidrog till märkets succéartade utveckling. Nämligen Hyundai Pony, som tog marknaden med storm när den lanserades 1975. Ett år efter introduktionen stod den nya modellen för 50 procent av all bilförsäljning i Korea! En exempellös framgång. Men det var inte bara på den inhemska marknaden som Pony galopperade fram. Bilen bidrog i allra högsta grad till att göra det koreanska märket känt utomlands, framför allt då i USA. Den första bilen med namnet Accent rullade ut ur fabriken 1985 och nu är det dags för generation sex. Stor vikt har under utvecklingsarbetet lagts på att tillfredställa de allt högre krav som bilköpare världen över ställer på en bil och fokus ligger nu på den europeiska marknaden. Målet har varit att få fram en tystare och allmänt mer komfortabel bil. Alltså har man arbetat mycket med det som på engelska brukar kallas för NVH (Noice Vibration Harshness). Vidare har man förbättrat bränsleekonomi, körkänsla, väghållning, prestanda, ergonomi samt yttre och inre kvalitet och utformning. Bilen har fått en sportigare design, nya motorer och växellådor, en helt ny bottenplatta, nytt chassi och förbättrad fjädringskomfort. Dessutom är säkerheten uppgraderad till en nivå som gör nya Accent till en av de säkraste bilarna i sin storleksklass. Föregående generation Accent var säkrast i klassen enligt försäkringsbolaget Folksam! Nya Accent hamnar med sina nya mått mitt emellan det så kallade B- och C-segmentet. I jämförelse med den förra generationen har nya Accent vuxit 20 mm på längden, 15 mm på bredden, 75 mm på höjden och fått 60 mm längre hjulbas. Exteriör Nya Hyundai Accent är en helt ny bil och det finns mycket att säga om den yttre designen. Även om den har ett visst arv från den föregående generationen så har nya Accent fått ett alldeles eget och modernt formspråk. Ett rejält luftintag under grillen ger bilen ett hungrigare utseende. Den rena släta sidoprofilen ger ett elegant intryck medan den höga skulderlinjen ger signaler om förbättrad sidokrocksäkerhet. Den accentuerade aktern med sina stora bakljus ger bilen ett kraftfullt uttryck som samtidigt vittnar om en rejäl lastkapacitet. Glasytorna är större och de aerodynamiskt utformade elektriskt manövrerade och uppvärmda backspeglarna är elegant integrerade i den övriga formen. Nya Accent har i standardutförande 14-tumshjul, men kan även utrustas med 15-tums aluminiumfälgar. Interiör och utrustning Den helt nya interiören har genomgående förbättrade materialval och modernare former. Bland annat en färgsättning i två toner kombinerat med metalliknande inlägg. Utformningen av instrument och reglage är medvetet minimalistisk för att ge en bättre överblick. Framstolarna har konstruerats för att ge både bättre benutrymme. Det rymliga baksätet är delbart 60/40 och kan därmed göra det redan stora lastutrymmet ännu större – nya Accent har med sina 390 liter ett av klassen största bagageutrymmen. Andra detaljer som förbättrar komforten och ökar flexibiliteten är ett stort antal småfack, armstöd både bak och fram, ställbar ratt och förbättrade inställningsmöjligheter för förarstolen. Till den myckna standardutrustningen hör bland annat speciella hållare för solglasögon, luftkonditionering eller klimatanläggning, ”keyless entry”, fjärrstyrd öppning av bagageluckan, ”immobilizer” och stöldlarm, elspeglar och elfönsterhissar. Chassi samt kör- och vägegenskaper Nya Accent är en vridstyvare bil än sin föregångare. Kombinerat med en ny fjädringsgeometri ger detta betydligt förbättrade kör- och vägegenskaper. Kraftigare dimensioner, vidareutvecklad fjädring och modernare stötdämpare ger bättre stabilitet och kontroll. Nytt är också en elmotordriven servo som ger en precisare styrning och lägre bränsleförbrukning. Nya Accent är tystare, bekvämare och mindre känslig för ojämnheter och spår i vägbanan. Säkerhet Stor vikt har lagts vid att göra Accent till en av de säkraste bilarna i sin klass. När det gäller karossen har förbättringar och förstärkningar gett bilen en styvare kaross med effektiva energiupptagningszoner. Till den passiva säkerheten hör också moderna front- och sido-krockkuddar fram samt krockgardiner fram och bak. Krockkudden på passagerarsidan kan kopplas bort vid behov. Motor och transmission Nya Accent kommer i första hand att levereras med en 1,6 liters DOHC-fyra i lättmetall med variabla ventiltider. Effekten är 112 hk vid 6000 varv/min och det maximala vridmomentet ligger på 146 Nm vid 4500 varv/min. Det räcker för att ge bilen en toppfart på 190 km/timmen och en acceleration från 0-100 km/timmen på 10,2 sekunder med manuell växellåda. Som tillval finns en fyrstegad automatlåda. Bränsleförbrukningen hamnar på låga 6,4 liter/ 100 km vid blandad körning med manuell växellåda. Nya Accent kommer att lanseras i Sverige till sommaren 2006. Preliminärt pris från 129.900:-. Garantier: 3 års fabriksgaranti utan milbegränsning, 3 års vagnskadeförsäkring, 6 års rostskydd och en elektronikgaranti på 9 år eller 20 000 mil. Om Hyundai och Fotbolls-VM 2006. Hyundai är en av huvudsponsorerna av 2006 års Fotbolls-VM. I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter. En gigantisk Goodwill boll, där svenska folket kan skriva sina lyckönskningar, kommer att finnas vid flera orter och evenemang under våren. Passionen för fotboll manifesteras i Hyundai-Cup som avgörs i maj och där vinnande lag kvalificerar sig till Amatör-VM. Hyundai genomför dessutom en slogantävling där vinnarförslaget kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under Fotbolls-VM. Hyundai sponsrar TV-sändningarna under Sveriges VM-matcher. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu