Hyundai Genus

Genom att kombinera den sportiga körupplevelsen hos en coupé och en traditionell kombibils mångsidighet ger Hyundai en försmak på vad framtiden har att erbjuda europeiska bilköpare. Den stora och kraftfulla konceptbilen är utvecklad vid Hyundai´s designcenter i Rüsselsheim. – I den här crossover-modellen blandas rymlighet och komfort med elegans och funktionalitet. Genus vänder sig till moderna köpare och deras livsstil, säger chefdesigner Thomas Bürkle. Under en lucka bagageutrymmets golv finns ett hopfällbart säte. Det kan fällas upp ut över lasttröskeln och under bakre stötfångaren finns en utdragbar ”fotpall”, och vips finns en utvändig sittplats för bekväma pjäxbyten och mycket annat. ”Fotpallen” kan dessutom användas separat för att frakta cyklar och annan sportutrustning. Genus har panoramaglastak och infällbara B-stolpar. När sidorutorna är nedvevade ger detta en behaglig känsla av frihet och rymd, något som annars bara brukar upplevas i en cabriolet. Genus är fyrhjulsdriven av en 2,2 liters common-rail diesel (CRDi) och har en femväxlad automatlåda. Formgivningen har inspirerats av böljande vågor. Fronten flyter ihop med aktern och bilen är lackerad i metallic champagne. Fronten domineras av ett stort sexkantigt luftintag som för tanken till ett jaktplan och de juvelliknande bakåtsvepta strålkastarna liknar ögonen på en stor fågel. Inne i den ombonade kupén är det gott om plats och utformningen för tankarna till en skyddad kokongliknande miljö där man kan känna sig trygg och säker. De individuella baksätena kan fällas fram och då skapas ett stort, plant och flexibelt lastutrymme. Specifikationer: Fyrhjulsdriven 2+2 coupe-wagon Hjulbas 2 850 mm Längd 4 750 Höjd 1 565 Bredd 1 870 Hjul 20” aluminium Motor 2.2 liters CRDi Kraftöverföring 5-växlad automatlåda ooOoo För bilder http://mbd.hyundai-motor-europe.com Logg in: hyundai hme Hyundai Bilar AB, Ann Sundfeldt, tel: 08-50605031, e-post: ann.sundfeldt@hyundaibil.com www.hyundaipress.nu Hyundai Motor Corporation bildades 1967 och tillhör idag världens främsta biltillverkare. Hyundai har dryg 68 000 anställda och omsätter 250 miljarder SEK. Hyundai är en av huvudsponsorerna i 2006 års Fotbolls-VM. I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter. En gigantisk Goodwill-boll, där svenska folket kan skriva sina lyckönskningar till fotbollslandslaget, kommer att finnas på flera orter och evenemang under våren. Vidare genomförs en slogantävling där vinnarförslaget kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under VM. Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu