Thierry Neuville testkör nya Hyundai i30 N i Arjeplog

Hyundai Motor vintertestade nya prestandamodellen: Hyundai i30 N med Thierry Neuville i Arjeplog

15 mars, 2017 – Hyundai Motor är i full färd med att vintertesta sin första prestandamodell, Hyundai i30 N. Bilen är planerad att lanseras i Europa under andra halvåret av 2017 och blir då den tredje medlemmen av nya i30-familjen. Hyundai Motors första N-modell är resultatet av samlad erfarenhet inom rally/motorsport och utveckling inom högpresterande gatbilar. En bil som skall skänka maximal körglädje både på tävlingsbanan och på allmän väg.

Under vintertestet som genomfördes i Arjeplog i norra Sverige satte man Thierry Neuville, World Rally Championship-förare för Hyundai Motorsport bakom ratten. Thierry testkörde i30 N på en frusen sjö för att få en känsla för bilens hantering och prestanda. På så sätt kunde han sen återkoppla med justeringsförslag till ingenjörerna som ansvarar för utvecklingen.

Thierry Neuvilles upplevelse och feedback filmades och har nu offentliggjorts för alla entusiaster att beskåda.

”Det är så många som har sett fram emot den här bilen och därför är det extra kul för mig att få testköra den”, säger Thierry Neuville. ”Ingenjörerna har gjort ett kanonjobb med växellåda och differential. Bilen har riktigt bra grepp och stabilitet även vid halkiga testförhållanden. Den är också väldigt enkel att hantera. En vanlig förare kommer få känna på hur det är att köra en racingbil.”

Hyundai Motor genomför vintertesterna i Arjeplog för att finjustera bilens dynamiska system. Den elektroniska stabilitetskontrollen, differentialspärr, styrning, stötdämpning, fjädring och däck testades alla under extrema väderförhållanden och temperaturer ned till minus 30 grader.

Alexander Eichler, Head of High-Performance Vehicle Test and Development på Hyundai Motor Europes Technical Centre beskrev målsättningarna med i30 N så här: “Målet för oss är främst att säkerställa körglädjen i bilen. N-logotypen symboliserar en chikan på racingbana och förkroppsligar ytterligare målsättningen – nämligen alerta och smidiga bilar som är kul att köra.”

Nya Hyundai i30 är en familj med bilar och modeller. Först ut är femdörrrarsversionen som lanseras nu i mars i Sverige, följd av i30 Kombi som premiärvisades på motormässan i Genève. Kombin lanseras efter sommaren 2017, tätt följd av i30 N och därefter en Fastback-version i 2018.

Klicka här för att se filmen från provkörningen.

För mer information, vänligen kontakta:
PR- och Informationschef Hyundai Bilar AB
Tfn: 0733-380 770