Dubbla pallplatser i Rally Australia för Hyundai Motorsport.

Hyundai Motorsport avslutar WRC-säsongen 2017 med dubbla pallplatser och seger i Rally Australia

November 19, 2017 – Hyundai Motorsport tog sin fjärde seger i 2017 FIA World Rally Championship efter en regnig Power Stage och nervkittlande avslutning på Rally Australia.

Den belgiska duon bestående av Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul kämpade sig genom tuffa förhållanden för att ta en välförtjänt seger och säkra andraplatsen i Förarmästerskapet.

Hayden Paddon och Seb Marshall avslutade rallyt starkt med tredjeplats och en andra pallplacering för säsongen. Det såg initialt ut att bli en fjärdeplats för ekipaget men de hoppade upp en placering efter att Jari- Matti Latvala körde ur i Power Stage.

Etappsegrarna för Paddon och Neuville summerade rallyt till 14 av 19 möjliga, vilket blir det mest framgångsrika rallyt i teamets fyråriga karriär.

Andreas Mikkelsen och kartläsare Anders Jäger fullföljde sitt tredje rally för Hyundai Motorsport under Rally 2-regler efter att ha fått dra sig tillbaka från ledningen på lördagsmorgonen.

I en av de mest spännande och utmanande WRC-säsongerna någonsin har Hyundai i20 Coupe WRC visat sig konkurrenskraftig under nästan alla rallyn. Bilen har hjälpt Hyundai Motorsport tackla grus, asfalt och snö på tre kontinenter samt visat sin mångsidighet i alla förhållanden WRC utsatt den för.

Med sin fjärde seger för säsongen var duon den vinstrikaste av alla under 2017. Trots att de inte vann Förarmästerskapet har belgarna utgjort ett genuint hot mot toppen och avslutade en händelserik säsong med flaggan i topp.

Neuville berättar: ”Det här var en speciell seger för oss som jag dedicerar till hela teamet. Alla har arbetat extremt hårt under hela säsongen. Det har inte alltid varit lätt men de har aldrig gett upp. Så ett stort tack till alla som arbetat ute på tävlingarna och i fabriken för ett fantastiskt jobb! Vi missade chansen till mästerskapsseger men säkrade en andraplats som skänker extrem motivation inför nästa säsong. Det var en utmanande avslutning i Australien så att ta en fjärde seger känns fantastiskt. Nu skall vi bara njuta av allting innan vi skiftar fokus på nästa säsong.”

Mikkelsen och Jäger har visat rejäl potential tillsammans med Hyundai Motorsport under senaste tre körda rallyn. Tävlingarna har låtit norrmännen bekanta sig med sitt nya team och göra dem förberedda inför en hel säsong 2018.

Mikkelsen sammanfattar: ”Det var såklart en besvikelse att tappa ledningen i lördags morse. Oavsett och om man tittar på förhållandena som vi var tvungna att tackla på söndagen hade det varit svårt att försvara förstaplatsen. Även om vi inte gjorde något resultat i helgen så har vi hållit bra fart och det har varit en värdefull upplevelse under våra avslutande rallyn med Hyundai Motorsport. Jag känner verkligen att jag är på rätt plats inför nästa säsong med en bil som känns fantastisk och backad av ett kanonteam. Nu håller vi tummarna för ett framgångsrikt mästerskap tillsammans
nästa år.”

Dominansen i Rally Australia gav Hyundai Motorsport en stark avslutning på säsongen 2017.
Med fyra vinster och 91 etappsegrar, nästan dubblerade teamet sina segar mot förra säsongens 47.

Team Principal Michel Nandan, berättar: ”Det här var precis var vi var ute efter! Vår första seger någonsin i Australien och dubbla pallplatser är en perfekt avslutning på säsongen. Thierry och Nicolas har varit makalösa i helgen och verkligen visat varför de har varit den segerrikaste duon under hela säsongen. Att vi dessutom tog vårt flesta antal etappsegrar under ett enda rally visar hur otroligt bra Hyundai i20 Coupe WRC hanterar svåra grusutmaningar. Vi har många positiva erfarenheter från det här året som varit ett av de mest intensiva någonsin med tät strid i toppen. Stort tack till våra rivaler för alla spännande kamper under säsongen och ett fantastiskt år av tävlingar. Jag vill också rikta ett stort tack till varenda medlem i Hyundai Motorsports team i Alzenau för deras individuella insatser under säsongen. Nu hoppas vi på ännu mer framgångar under 2018.”

Siktet inställt på 2018

Trots att 2017 års säsong är över vänds blickarna redan mot 2018 FIA World Rally Championship som körs i Monte-Carlo den 25–28 januari. Säsongen lanseras högtidligt under Autosport International Show i Birmingham, Storbritannien den 11 januari.

Slutresultat - Rally Australia
1 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 2:35:44.8