Hyundai Motorsport siktar på seger i Rally Sweden 2020.

Hyundai Motorsport siktar på seger i Rally Sweden

Torsby, 13 februari 2020 – Ikväll inleds Rally Sweden med klassisk Shakedown på Färjestadstravet i Karlstad. Därefter följer tre dagar i de värmländska och norska skogarna. På grund av det varma vädret har årets upplaga av Rally Sweden kortats ned till 11 etapper och totalt är det nu 180 km på slingrande vägar som skall avverkas innan segraren kan kliva upp på pallen.

Hyundai Motorsport är på plats med en stark uppställning av tre bilar. Rally Monte-Carlo-vinnarna Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul (#11 Hyundai i20 Coupe WRC) siktar på hat-trick i segrar då de även vann Rally de España som avslutade säsongen 2019. Duon visade exceptionell form under säsongens inledande rally och säkrade Hyundai Motorsports första seger i Rally Monte-Carlo.

Ott Tänak och Martin Järveoja återvänder, kort efter deras krasch i Monte-Carlo till Sverige i cockpit på bil #8. Estländarna är mer än redo för att slåss om segern i rallyt de stod som segrare i för 12 månader sedan.

Irländarna Craig Breen och Paul Nagle återvänder till Hyundai Motorsport i sin #16 i20 Coupe WRC för tredje omgången efter att ha genomfört två rallyn 2019 (Rally Finland och Wales Rally GB).

Team Principal Andreas Adamo berättar: ”Vi uppskattar verkligen de åtgärder arrangörerna och FIA tagit för att göra årets Rally Sweden möjligt. Förhållandena är ovanligt varma för den här tiden på året och vi förstår vilka utmaningar de mött för att kunna förbereda ett rally där säkerhetsfrågorna är så pass avgörande i processen. Vi kommer till Sverige med en inledande säsongsseger i bagaget men även med vetskap om att det alltid finns förbättringar vi kan göra för att leverera på topp.”

Thierry Neuviille som varit på pallen i Rally Sweden 2015, 2018 och 2019 kommenterar: ”Ett idealiskt Rally Sweden skulle vara massor med snö, höga snövallar och isiga vägar – perfekta förhållanden att ge oss självförtroende och få ut maximalt från bilen. När vägarna är genomfrusna får dubbdäcken bra grepp och vi kan ge full gas. Tyvärr är vädret annorlunda i år och det kommer bli en utmaning att genomföra etapperna. Våra däck är väldigt tunna och fungerar inte lika bra på grusetapper så det kräver annorlunda körning. Utan snövallarna blir rallyt bara snabbare och snabbare och mindre intressant så vi håller tummarna för att lite snö skall komma ändå.”

Ott Tänak som vann Rally Sweden 2019 är redo för säsongens andra omgång: ”Sedan Monte-Carlo har jag mått bättre och känt mig starkare för varje dag. Vi hade en väldigt bra förra säsong och lärde oss att varje gång vi kör en ny etapp så måste vi fokusera ännu mer än tidigare. Att köra Rally Sweden är alltid annorlunda mot övriga rallyn, speciellt när vi får lite kalla och isiga förhållanden. Greppet i spikdäcken är extremt bra och ger en suverän känsla. Det är viktigt för oss att ta några mästerskapspoäng här och ta oss upp i topp steg för steg. Det är vår första omgång på löst underlag med Hyundai men jag hoppas att vi kan leverera ett bra resultat oavsett.”

Förkortade Rally Sweden startar torsdag kväll på populära travbanan i Karlstad. Fredagen bjuder på en morgonloop över gränsen till Norge följt av Hoff-Finnskog och Finnskogen-etapperna innan man kör tillbaka in i Sverige. Dagen avslutas med Torsby-sprinten nära serviceparken. Lördagen följer med en identisk rutt som fredagen följt av två passager på Likenäs-etappen, varav ena är Power Stage som avslutar rallyt på söndagen.

Följ Rally Sweden live på https://www.wrc.com/en/ och Hyundai Motorsports framgångar på @HyundaiSverige och @hmsgofficial på Instragram.