Hyundai Motorsport vinner med Thierry Neuville i Tour de Corse.

Hyundai Motorsport tar storstilad seger i Tour de Corse

9 april, 2017 – Hyundai Motorsport registrerade sin första seger i 2017 FIA World Rally Championship (WRC) med Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul i sin #5 Hyundai i20 Coupe WRC.

Dani Sordo lyfte teamet lika mycket när han klev upp på pallen för första gången 2017 efter att ha säkrat tredjeplatsen med bara 1.3 sekunders marginal upp till tvåan. Resultatet är Hyundai Motorsports fjärde WRC-seger och teamets femte dubbelpodie.

Hayden Paddon slutade sexa och säkerställde på så sätt att alla tre Hyundai Shell Mobis World Rally Team-bilarna tog sig i mål i det rafflande rallyt på Korsika.

Neuville och kartläsare Gilsoul inledde söndagen med en 39-sekundersledning över Ogier som då låg på andra plats. Målet var att säkra och dryga ut ledningen. Efter att ha övervunnit rallyts längsta etapp, den 53.78 km långa Antisanti-Poggio di Nazza längs med smala och slingrande bergsvägar tog duon sin fjärde etappseger under helgen.

Ogier stötte på problem under SS9 vilket gjorde att Sordo med kartläsare Marc Martí kunde klättra till andraplats. Bara 2.5 sekunder skiljde dem från M-Sport-bilen när det var dags för avslutande Power Stage. I den rafflande finalen var Ogier snabbast och petade ned spanjoren till tredje plats.

Med fyra olika vinnare i de fyra öppningsomgångarna av 2017 års WRC-säsong är kampen om mästerskapet fortfarande öppen. Genom 1-3-placeringarna i Tour de Corse avancerade Hyundai Motorsport upp till andraplats i konstruktörsmästerskapet och tog in på ledande team med 24 poäng. Neuville går upp som trea i förarmästerskapet med 26 säkrade poäng från helgen.

Efter att ha visat rejäl vinnarpotential i Monte-Carlo och Rally Sweden knep Neuville och Gilsoul en välförtjänt seger på Korsika. Något som stärkte duons självförtroende och lade besvikelserna från de två första omgångarna bakom sig. Neuville och Gilsoul visar än en gång att de kommer vara med i toppstriden under 2017.

Neuville berättar: ”Det är en fantastisk känsla att vinna här på Korsika. Jag är övertygad om att vi är många, inklusive hela Hyundai Motorsport-teamet som firar just den här segern. Teamet har verkligen stöttat mig sedan Monte-Carlo och Sverige vilket har tagit oss hit. Den här segern är vår! Vi hade en tuff start på rallyt och kämpade en del i fredags. Vi tog oss igenom utmaningarna metodiskt och återvände starkare och snabbare. Med Danis tredjeplats plockade vi också upp många poäng som hjälper oss på vägen mot mästerskapstiteln. Det var en fantastisk helg för oss!”

Sordo och Marté säkrade sin första pallplats den här säsongen efter en riktig kamp där de slutade trea. Resultatet är deras femte pallplats för Hyundai Motorsport och följer upp Tyskland 2014/2016 samt Spanien 2015/2016.

Sordo kommenterade helgen så här: ”Vi visste att det skulle bli svårt att hålla greppet om andraplatsen efter att vi passerat Ogier nu på söndagsmorgonen. Vi körde så fort vi kunde och jag är ändå väldigt nöjd med att vi slutade på pallen efter helgen. Det var ett annorlunda rally och ibland kändes det som ett lotteri med vår känsla i bilen och de slutliga etappresultaten. Målet för oss var att säkra en pallplats, vilket vi gjorde. Det här är ett kanonresultat för teamet och vi bygger vidare på det under kommande ”grusomgångar”.”

För Hyundai Motorsport var dagens resultat väldigt efterlängtat efter att man verkligen visat potential med Hyundai i20 Coupe WRC under säsongens inledning. Teamet har nu 24 etappsegrar under 2017 och blev fjärde konstruktör som vunnit under de fyra olika omgångarna.

Team Principal, Michel Nandan berättar: ”Man brukar ju säga att den som väntar på något gott… En fras som verkligen stämmer in på oss just nu. Resultatet är verkligen fantastiskt och jag är jätteglad över att vi äntligen får vinna efter att ha arbetat så hårt under säsongen. Jag hoppas att det är första av många segrar. Thierry och Nicolas hade en kanonhelg och visade på fokus och uthållighet efter en knepig start på fredagen. Med hela fyra etappsegrar visar de verkligen på målmedvetenhet att vinna. De förtjänade verkligen det här efter missödena i Monte-Carlo och Sverige. Det är också fantastiskt att se Dani och Marc tillbaka på pallen för första gången den här säsongen. 2017 har visat sig bjuda på en extremt tät strid mellan teamen så vi kan inte ligga på latsidan.”

Femte omgången av 2017 FIA World Rally Championship tar teamen över havet till Argentina den 27-30 april, där Hyundai Motorsport triumferade förra året.

Slutresultat - Tour de Corse

2 - Hyundai Motorsport105

3 - Toyota Gazoo Racing WRC79

4 - Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team71