Hyundai på 2018 Geneva International Motor Show.

Hyundai på 2018 Geneva International Motor Show

6 mars, 2018 – Hyundai firar världspremiär för helt nya Kona Electric, nya generationen Hyundai Santa Fe och konceptbilen Le Fil Rouge på 88e upplagan av Geneva Motor Show. Den europeiska debuten at helt nya Hyundai NEXO, världens första SUV helt utvecklad för vätgasdrift stärker även den upp Hyundais närvaro på bilsalongen. Teknologi för uppkopplade bilar i kombination med vägledning mot futuristisk design genom konceptbilen Le Fil Rouge sätter Hyundais monter på 2018 Geneva Motor Show i fokus för både bil- och designentusiaster. Utöver detta presenterar Hyundai sin Intelligent Personal Cockpit som demonstrerar kopplingen mellan Artificiell Intelligens (AI), The Internet of Things (IoT) och stressidentifiering hos förare.

Tre på en gång: Framgångsrik symbios mellan hållbar transport och SUV-kaross

Helt nya NEXO är världens första dedikerade vätgasdrivna SUV och representerar Hyundais ambitiösa och innovativa ansats mot utveckling av alternativa drivlinor. Med helt nya Kona Electric presenterar Hyundai även världens första helt eldrivna B-klass SUV. Den erbjuder just den praktikalitet som kunderna behöver i vardagen och gör Kona Electric perfekt som den primära bilen i hushållet. Med 204 hästkrafter och en räckvidd på upp till 482 km tillsammans med rymligheten hos en SUV-kaross är Kona Electric en spegling av livsstilen hos den moderna stadsmänniskan.

Med den första dedikerade vätgasdrivna SUVen, helt nya NEXO tar Hyundai ledningen inom utveckling av bränslecellsbilar. Den sammanför miljövänlig transport med de senaste autonoma köregenskaperna och smarta, avancerade förarassistanssystem. NEXO betecknas som en Future Utility Vehicle som kombinerar avancerad miljöbilsteknik och klassledande räckvidd på 800 km (NEDC) med alla praktiska fördelar som en SUV erbjuder. Nästa generation bränslecellsbil demonstrerar framtidens bilkörning och låter kunderna uppleva det med innovativa funktioner som Remote Parking, Blind Spot View Monitor och autonoma köregenskaper.

Hyundai Santa Fe karaktäriseras av en kraftfull och sportig kropp med förlängda, eleganta linjer. Fronten introducerar en förstorad Cascading Grille, Hyundais SUV-identitet kompletterad med framljusen Composite Light. Genom att erbjuda de senaste aktiva förarassistansfunktionerna från Hyundai SmartSense gör fjärde generationen Santa Fe avancerad teknologi tillgänglig för alla. På 2018 Geneva Motor Show annonserar Hyundai även lanseringen av Santa Fe som både elhybrid och laddhybrid.

En visionär framtid för mobilitet: Le Fil Rouge och Internet of Things Cockpit

Design är huvudanledningen till varför kunder väljer Hyundai. Det är också därför Hyundai hela tiden arbetar med att utveckla sin framtida designidentitet. Konceptbilen Le Fil Rouge representerar företagets nya designlinje under temat ”Sensuous Sportiness”. Med debuten i Genève lägger Hyundai grunden som kommer influera alla framtida designer. Målet med designprojektet uppnås genom fyra harmoniserande element: proportioner, arkitektur, styling och teknologi. Med hjälp av konceptbilen suddar Hyundai ut gränserna mellan form och funktion för att skapa en estetiskt röd tråd genom hela framtida produktportföljen.

För att skänka djupare insikt i Hyundais framtid inom utvecklig av teknik för uppkopplade bilar visar företaget upp sin Intelligent Personal Cockpit – den senaste appliceringen av flera högteknologiska funktioner som IoT och röstigenkänning (AI). Cockpiten kommer erbjuda en mängd nya röststyrningsfunktioner, inklusive Car-to-Home IoT-funktionalitet som tar förarens röst hela vägen in i hemmet. Genom att integrera bilens teknologi med kundens hem är det möjligt att styra exempelvis vitvaror via röstkommandon i bilen. Dessutom inkluderar Intelligent Personal Cockpit, Hyundai Wellnes Care, som känner av förarens stressnivå via sensorer i säte och ratt. Systemet börjar spela lugnande musik och dämpar ljuset i kupén när stressituationer uppstår.

Fira passionen för fotboll med GO! Special Editions

Med GO! Som sitt motto står specialutgåvorna av Hyundai i10, i20, i30 och Tucson på display under Geneva Motor Show. Varje modell från nya GO! Special Edition presenteras med den exklusiva Champion Blue-exteriören som går i linje med FIFA fotbolls-VM i sommar. Hyundai är ännu en gång stolt partner och officiell sponsor av FIFA och World Cup i Ryssland. Utöver exteriörfärgen sticker GO!-modellerna ut med tonade rutor, blanka sidospeglar och unika lättmetallfälgar. GO! Special Edition-modellerna erbjuder kunderna en mängd fördelar tillsammans med unik design som sätter en personlig prägel.

Scenen för Hyundais framtida mobilitetslösningar

På 2018 Geneva Motor Show presenterar Hyundai mobilitetslösningar som skall för förbättra människors liv. Genom världspremiären av helt nya KONA Electric, nya generationen Santa Fe och avtäckningen av konceptbilen Le Fil Rouge tillsammans med helt nya NEXO och IoT Cockpit, svarar Hyundai på kundernas krav samtidigt som företaget presenterar en inblick i framtida mobilitet. Med den uppdaterade miljöbilsportföljen erbjuder Hyundai det bredaste utbudet av drivlinor inom hela bilindustrin.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram