Hyundai presenterar tre elektriska drivlinor i Genève med Hyundai IONIQ

Hyundai presenterar tre elektriska drivlinor i Genève med Hyundai IONIQ

• Världens första bilmodell med tre olika elektriska drivlinor gör det möjligt för alla att köra miljövänligt
  • Den nyskapande IONIQ erbjuder en kompromisslös körupplevelse och utmanande design
  • Hyundai IONIQ lanseras i Sverige till hösten

Stockholm den 24 februari 2016

Hyundai presenterar den helt nya Hyundai IONIQ på 2016 års motormässa i Genève. Utbudet består av IONIQ Hybrid, IONIQ Electric och IONIQ Plug-in. Världens första bilmodell med möjligheten att välja mellan tre olika elektriska drivlinor kommer innebära att motorer med låga eller inga utsläpp alls blir tillgängliga för alla. Hyundais nya synsätt har resulterat i en utmanande formgivning och kompromisslös körupplevelse genom innovativa teknologiska lösningar som erbjuder kunderna det senaste inom uppkoppling och säkerhet.

Nya Hyundai IONIQ är en viktig milstolpe när det gäller Hyundais miljöstrategi och gör verklighet av företagets idé om banbrytande teknologiska lösningar, samtidigt som modellutbudet breddas för att öka försäljningen av miljövänliga bilar i Europa.

”IONIQ är ett viktigt steg för vårt varumärke i Europa. Vi kommer med ett unikt angreppssätt till elektrisk mobilitet, utan att kompromissa om design, körglädje och komfort. Vi breddar också vårt modellutbud avsevärt för att kunna nå ut till fler kunder i Europa”, säger Jochen Sengpiehl, Vice President Marketing hos Hyundai Motor Europe.

IONIQ Hybrid och IONIQ Plug-in är båda utrustade med en ny fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med en klassledande verkningsgrad på hela 40 procent. Motorn, Kappa 1,6 GDI, ger en effekt på 105 hk och har ett vridmoment på 147 Nm. Den är skräddarsydd för hybriddriften och en mjuk men direkt sex-stegad växellåda med dubbelkoppling gör att IONIQ skiljer sig från konkurrenterna genom en mer dynamisk körupplevelse. Den elektriska motorn med konstant vridmoment gör det möjligt att köra enbart med eldrift, samtidigt som den bakre hjulupphängningen av multilänk-typ ger betydligt bättre köregenskaper.

Den elektriska motorn i IONIQ Hybrid ger en effekt på 32 kW (43,5 hk) med ett maximalt vridmoment om 170 Nm och får kraften från ett litium-jon-polymer-batteri, monterat under baksätet, med en kapacitet på 1,56 kWh. Tillsammans med 1.6-GDI bensinmotorn har IONIQ Hybrid en systemeffekt på 103,6 kW (141 hk) och ett vridmoment på upp till 265 Nm samt en toppfart på 185 km/timme. CO2-utsläppen är så låga som 79 g/km vid blandad körning.

Den som väljer IONIQ Plug-in kan räkna med en uppskattad räckvidd på ungefär 50 kilometer när bilen drivs med enbart elektricitet från ett kraftfull litium-jon-polymer-batteri på 8,9 kWh. Den elektriska motorn på 45 kW (61 hk) tillsammans med den fyrcylindriga 1,6 GDI Kappa-motorn genererar endast 34 g/fm i CO2-utsläpp.

IONIQ Electric drivs av enbart elektricitet från ett litium-jon-polymer-batteri på 28 kWh och har en uppskattad maximal räckvidd på 250 kilometer. Den elektriska motorn, med en effekt på 88 kW (120 hk) och ett konstant vridmoment på 295 Nm, ger en toppfart på 160 km/timme med hjälp av en enkelstegad reduktionsväxel.

Upplevelsen inuti alla IONIQ-versionerna förhöjs av toppmoderna anslutningsmöjligheter som till exempel Android Auto, Apple Car Play, TomTom navigation och trådlös laddning av smartphone. Dessutom blir körningen en digital upplevelse genom en 7-tums TFT-skärm i instrumentklustret som visar all viktig information.

Ett innovativt säkerhetssystem, som ser till helheten, inkluderar Automatisk panikbromsassistans, Filövervakningssystem, Dödavinkelnvarning, Varning för korsande trafik vid backning och Adaptiv farthållare.

Alla versioner kännetecknas av en elegant aerodynamisk siluett samt mjuka linjer och ytor som följer bilens konturer. Den mjuka karossformen med integrerade luftkanaler förstärker de aerodynamiska egenskaperna och Cw–värdet på 0,24 är klassledande.

Blåa detaljer lyfter fram vissa exteriöra och interiöra element hos IONIQ Hybrid och IONIQ Plug-in, vilket ger ett sammanhållet yttre och inre formspråk. Med inspiration hämtad från kopparledningens egenskaper som elektrisk ledare ger kopparfärgade detaljer i IONIQ Electric intryck av att elektriciteten leds genom kupén.

”Vår banbrytande bränslecellsbil ix35 Fuel Cell samt att vi sålt flera hybrider och plug-in bilar runt om i världen visar att vi verkligen kan elektrifierade drivlinor. Nu när vi släpper vår första dedikerade modell IONIQ tar vi ledarpositionen som den enda biltillverkaren med tillverkning av hybrider, elbilar, plug-in bilar och bränslecellsbilar”, säger Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer hos Hyundai Motor Europe.

Nya IONIQ-versionerna kommer att ha sin världspremiär på motormässan i Genève under Hyundais presskonferens den 1 mars klockan 10:30 (CET) vid monter 1040.

Hyundai IONIQ kommer att finnas hos Hyundais återförsäljare till hösten 2016.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram