Baktill på helt nya IONIQ 5 syns signaturljusen med Parametric Pixels.

Hyundai släpper första bilderna på IONIQ 5

SEOUL, 13 januari 2021 – Hyundai Motor Company presenterade idag de första teaserbilderna på företagets efterlängtade mellanklass-CUV – IONIQ 5, den första modellen från det nya BEV-dedikerade varumärket IONIQ.

IONIQ 5 blir dessutom den första modellen som baseras på Hyundai Motor Groups innovativa Electric-Global Modular Platform (E-GMP). En plattform som utvecklats exklusivt för nästa generation batterielbilar. Modeller som kommer introducera en helt ny era av miljövänliga mobilitetslösningar från Hyundai.

Den distinkta och experimentella designen hos IONIQ 5 ger en unik upplevelse som bara kan avnjutas i dedikerade BEV:s. Något som tyder på en grundläggande förändring från Hyundai när det kommer till sättet att se på bildesign.

IONIQ 5:s unika designelement inkluderar Parametric Pixels, den minsta enheten för digital avbildning, liksom dess miljövänliga CMF-inriktning (Color Material Finish) som sammankopplar det analoga med det digitala och framhäver IONIQ-varumärkets tidlösa designprofil.

Framtill är IONIQ 5 utsmyckad med matriser av pixel-inspirerade lampor som anspelar på den digitala teknik som ryms i bilen. IONIQ 5 är också den första Hyundai-bilen med en motorhuv som täcker hela bilens bredd och på så sätt minimerar glipor mellan paneler för att skapa ett rent och högteknologiskt utseende.

Luftmotståndsoptimerade hjul förstärker ytterligare designtemat Parametric Pixel. Med en effektfull diameter på hela 20 tum är det de största fälgarna som någonsin monterats på en EV från Hyundai. Hjulen kompletterar IONIQ 5:s perfekta proportioner, optimerade för Hyundais nya dedikerade EV-arkitektur.

”IONIQ 5 introducerar en helt ny kundupplevelse genom innovativ EV-design, inspirerad av ikonen som etablerade Hyundais design-DNA,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”Med start från IONIQ 5 kommer vårt dedikerade BEV-varumärke omdefiniera förhållandet mellan människor och deras bilar, genom att etablera en ny standard som alla designupplevelser inom BEV kommer jämföras med.”

Hyundai Motor har också släppt fyra teaserfilmer för att ytterligare väcka nyfikenheten kring den nya modellen. Varje filmklipp ger tittaren en smygtitt på IONIQ 5:s spännande teknik, vilket höjer förväntningarna på företagets dedikerade BEV-utbud och den första modellen.

Tre ”Ultimate Camping”-filmer visar en husvagn som använder olika elektriska apparater som drivs av IONIQ 5:s V2L-teknik (Vehicle to Load), vilken fungerar som en generell strömförsörjning (110/220V). I varje film ses husvagnen använda IONIQ 5 med 3.5 KW, V2L-levererad ström för att ugnsbaka en kalkon, lyssna till musik på stora högtalare och motionera på ett löpband – allt på en campingplats.

Filmen “5 min Challenge”, lyfter fram IONIQ 5:s ultrasnabba laddningskapacitet som gör att den kan köra mer än 100 km på endast en 5-minutersladdning (WLTP). För att visa upp den här extraordinära prestandan skapades en utmaning i stil med en filmtrailer där en IONIQ 5 och tre andra enheter - en smartphone, en laptop och en actionkamera tävlar om att överleva längst på en 5-minutersladdning.

Som start med de här filmerna planerar Hyundai Motor att släppa ännu mer engagerande innehåll som lyfter fram den förbättrade livsstilen som nya IONIQ 5-kunder kommer att få uppleva.

IONIQ 5 har världspremiär på ett virtuellt event i februari 2021.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 85 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.