I helgen avgörs Hyundai Cup – Sveriges näst största seglartävling

I helgen avgörs Hyundai Cup – Sveriges näst största seglartävling

• Sveriges snabbast växande seglartävling med över 170 båtar väntade till start i Nynäshamn.
  • Den imponerande 100 fot långa Hyundai-båten med banrekordet på årets Gotland Runt kommer till startlinjen.
  • Vinnarbåten plockar hem förstapriset - en ny Hyundai i20.

Nynäshamn, Sverige

25 augusti, 2016 – På lördag går startskottet för en av Sveriges största och mest omskrivna seglartävlingar – Hyundai Cup. Över 170 båtar väntas till startlinjen i Nynäshamn för att göra om förstapriset, en Hyundai i20.

Tävlingen sker på lika villkor för alla båtar genom så kallad jaktstart. De minsta båtarna startar först, följt av de stora och sen är det först båt i mål. Syftet med jaktstarten är (utöver rättvis tidtagning) att de små båtarna inte skall riskera hamna i lä av de större. Bland bjässarna finns den imponerande 100 fot långa Hyundai-båten med skeppare Bertil Söderberg vid rodret.

Nytt för i år är att publiken kommer kunna följa båtarna i hamn, från start till mål tack vare en stor jumbotron mitt i Race Town. Det blir en rejäl folkfest med artister, aftersail-band, bilutställning, Skärgårdsradion på plats och bankettmiddag på kvällen.

Jörgen Wedefelt, VD Hyundai Bilar berättar: ”Satsningen på segling och Sveriges snabbast växande tävling går hand i med vår globala strategi att bli en av världens ledande tillverkare av miljöbilar. Precis som flera av våra modeller, den vätgasdrivna ix35 FuelCell och vår helt nya IONIQ som lanseras i november så är segling ett miljövänligt sätt att färdas på jorden. Vi ser fram emot en rafflande strid om förstapriset. Jag själv kommer självklart finnas med på Hyundai-båten och kämpa med besättningen. Må bästa båt vinna!”

Första start är kl 10:00 och Hyundai-båten seglar iväg ca 12:30. Nynäshamn ligger bara 35 minuter från Stockholm med bil, nås med pendeltåg och är därför väldigt lättillgänglig för besökare.

Mer information om Hyundai Cup och Hyundai-båten finner du på http://hyundaicup.se och http://www.hyundai.se/hyundaibaten.

För mer information, vänligen kontakta:
PR- och Informationschef Hyundai Bilar AB
Tfn: 0733-380 770