NY INNOVATIV KONCEPTBIL FRÅN HYUNDAI

NY INNOVATIV KONCEPTBIL FRÅN HYUNDAI

Det är visserligen en bit kvar till Genève-salongen, men Hyundai avslöjar redan ett av sina intressantaste inslag i montern.

Det handlar om konceptbilen Intrado. En bil som bekräftar företagets fortsatta engagemang på området innovationer genom att ge en glimt av den framtida utvecklingen av varumärket.

Intrado är byggd runt en extrem lättviktsstruktur tillverkad av en blandning avancerade material. Vidare är den sammanfogad med en revolutionerande teknik som har potentialen att ändra konstruktionsmetoder för bilar i framtiden. Den visar också hur drivlinan i nästa generation vätgasbilar kommer att se ut. Den är både mindre och lättare än den som i nuläget sitter i den vätgasdrivna versionen av Hyundai ix35.

Intrado är också den första konceptbilen från Hyundai med en design som inspirerats av den senaste utvecklade versionen av Hyundais formspråk Fluidic Sculpture. Konceptet är resultatet av ett nära samarbete mellan Hyundai Motors design- och teknikteam. Den är till största del formgiven och konstruerad på Hyundais europeiska forsknings- och utvecklingscenter i tyska Rüsselsheim.

Namnet Intrado kommer från undersidan på en flygplansvinge som skapar tillräcklig lyftförmåga för att kunna flyga. De tekniskt avancerade delarna av Intrado har också inspirerats av ett flygplan. Både användandet av avancerade material, fokus på att ta bort all onödig vikt, formgivning uteslutande i ett syfte och en högeffektiv drivlina.

”Hyundai Intrado visar en framtid för fordon som ser till den effektivitet och frihet som associeras med att flyga. När det gäller att ta sig fram så tror jag på kraften som finns i kombinationen mellan det emotionella och det praktiska. Och den här bilen hjälper oss att återfinna glädjen i att upptäcka något nytt.” kommenterar Peter Schreyer, chefsdesigner Hyundai Motor Group.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland