Nya Hyundai i20.

Nya Hyundai i20: smartare, säkrare och snyggare

25 april, 2018 – Hyundai Motor bygger vidare på sin succé inom B-segmentet genom att introducera en förfinad och uppdaterad version av populära i20. För att möta marknadens efterfrågan har nya Hyundai i20 fått en modernare design tillsammans med uppdaterade aktiva säkerhetsfunktioner från Hyundai SmartSense. Hyundai introducerar också en sjuväxlad dubbelkopplingslåda (7DCT) för optimal komfort och körkänsla. Nya i20 lanseras i Sverige med val mellan två olika bensinmotorer som tillsammans med ett AutoStop-system (ISG) kommer reducera CO2-utsläppen markant.

”i20 är en av våra DNA-modeller och har varit en av Hyundais toppsäljande bilar i över ett decennium. i-linjen är grunden till Hyundai-varumärkets framgång i Europa”, säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing & Product på Hyundai Motor Europe. ”Genom att uppdatera designen, drivlinor, säkerhetsfunktioner och uppkopplingsmöjligheter fortsätter vi att möta kundernas förväntningar och bygger vidare på framgångssagan för modellprogrammet”.

i20 har fått en ny och snyggare kostym. Bilens eleganta linjer förstärker en sofistikerad exteriör. Fronten har smyckats med ny design på stötfångarna och en Cascading Grille, Hyundai-familjens signum. Bakdelen har även den fått nya stötfångare som tillsammans med de kombinerade bakljusen skapar ett mer dynamiskt intryck. För att ge nya i20 en kraftfullare look kommer den även med val av expressiva 15- och 16-tums lättmetallfälgar. Som val finns taket i kontrasterande kulör för att tillsammans med ett stort antal exteriörfärger skapa en mer personlig bil.

Även interiören går att få med ett stort utbud av detaljfärger. Något som ger nya i20 ett ungdomligare intryck. Som ett alternativ finns självklart en helt svart och sober inredning. Förare till bilen kommer även åtnjuta enastående rymlighet utan att kompromissa med lastutrymmet på 326 liter (VDA).

Nya och uppdaterade Hyundai i20 erbjuder en mängd olika avancerade uppkopplingsmöjligheter, som integrerar sömlöst men förarens smartphone. Något som möjliggör ökad komfort på resan. Kunder kan välja mellan flera ljudsystem från den 3,8 stora skärmen till en fem tums monokrom skärm och det sju tum stora Display Audio-systemet som erbjuder spegling av kundens smartphone via Apple CarPlay och Android Auto. Via den senare behövs inget inbyggt navigationssystem i bilen utan passagerare kan använda navigationsappar direkt i telefonen. Utöver dessa system kommer nya i20 även med valet av ett sjutums infotainmentsystem där navigation, media och uppkopplingsmöjligheter är integrerade tillsammans med stöd för både Apple CarPlay, Android Auto och Live Services. Nya i20 har även utrustats med USB-utgång så att passagerare smidigt kan ladda sina mobila enheter.

Nya i20 kommer till Sverige med val av två olika bensinmotorer. 1.0-liters turboladdade T-GDI med 74 kW/100 hk finns tillgänglig med en femväxlad manuell växellåda och som alternativ den sjuväxlade dubbelkopplingslådan (7DCT). En nyhet för Hyundai i20 är Kappa 1.2-litersmotorn på 55 kW/75 hk parad med en femväxlad manuell växellåda.

AutoStop-funktion (ISG) är standard hos i20, något som bidrar till lägre bränsleförbrukning, minskade CO2-utsläpp och ökad effektivitet. Bränslebesparingen blir speciellt märkbar vid körning i stadstrafik då ISG automatiskt stänger av motorn när bilen stannar.

Genom att fokusera på effektiva bensinmotorer för i20 svarar Hyundai på marknadens efterfrågan. Den turboladdade 1.0-litersmotorn är utrustad med ett inbyggt partikelfilter som minskar miljöpåverkan och båda motorerna är Euro 6d temp-godkända.

För att följa europeisk standard är nu även i20 utrustad med de senaste aktiva säkerhets- och förarassistansfunktionerna från Hyundai SmartSense. Dessa inkluderar Filhållningsassistans (LKA) och Filhållningsvarning (LDWS), Trötthetsvarnare (DAW), Kollisionsvarning för framförvarande fordon med autobroms (FCA) och Helljusassistans (HBA) med automatisk avbländning.

Nya Hyundai i20 har svensk premiär i september 2018 och kommer som standard med 5 års nybilsgaranti och fria mil. Pris är ännu ej fastställt.