Nya Hyundai Tucson.

Nya Hyundai Tucson har premiär på New York International Auto Show

28 mars, 2018 – Hyundai Motor firar världspremiär av uppdaterade storsäljaren Tucson på New York International Auto Show. Nya Hyundai Tucson har varit Hyundais bäst säljande bil i Europa sedan lanseringen 2015. Nya Tucson är designad i Europa och gör ny entré på marknaden med ny design, förbättrade drivlinor och fullmatad med ännu mer avancerad teknologi och bekvämlighetsfunktioner för att möta den moderna kundens behov.

”Nya Tucson har fått en uppdaterad look och flera förbättringar när det kommer till både körkänsla och din upplevelse som ägare. Något som ligger helt i linje med Hyundais senaste modeller”, säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing & Product på Hyundai Motor Europe. ”Med den här stora uppdateringen hoppas vi kunna göra Tucson fortsatt attraktiv för våra kunder”, berättar Hofman.

Älskad av kunder över hela Europa
Att nya Tucson är designad och byggd i Europa gör att den uppfyller högsta möjliga kvalitetsstandard för att möta europiska kunders förväntningar och bygga vidare på framgångssagan. Exteriörens iögonfallande design uppnås genom en Cascading Grille och förfinad ljussignatur med framljus i LED, förhöjd främre stötfångare, hasplåt och ny fälgdesign. Bilen har också fått nya bakljus, en omdesignad bakre stötfångare och avgasrör. Genom att erbjuda en kombination av exceptionell rymlighet, ergonomisk interiör och en mängd avancerade drivlinor till nya Tucson övertygar den med både ökad effektivitet och kördynamik.

Uppdaterade drivlinor för bättre prestanda
Nya Tucson kommer med två olika diesel- och två bensinmotorer. Alla i ett effektivare och kompaktare format för att ytterligare förbättra CO2-utsläppen. Den kraftfullaste versionen är dieselmotorn på 2.0 liter med en effekt på 137 kW/186 hk. Den här prestandamotorn kommer parad med fyrhjulsdrift och en sexväxlad manuell låda (6MT) eller som tillval Hyundais nyutvecklade åttaväxlade automatiska växellåda (8AT). Kunder kan också välja mellan de ny utvecklade 1.6-dieslarna med två olika uteffekter; standardversionen på 85 kW/115 hk och högeffektsversionen som erbjuder 98 kW/133 hk. Båda motorerna finns tillgängliga med sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift. För högeffektsversionen erbjuder Hyundai en sjuväxlad dubbelkopplingslåda (7DCT) och valet mellan fram- eller fyrhjulsdrift. Hyundais egenutvecklade 7DCT är en toppmodern växellåda som jämfört med en vanlig automatlåda förbättrar bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och övergripande prestanda samtidigt som den håller hög växlingskvalitet.

För att möta kundernas olika behov kommer nya Tucson även med två bensinmotorer. En 1.6-liters GDI med sexväxlad manuell låda (och framhjulsdrift) som genererar 97 kW/132 hk. Med en uteffekt på 130 kW/177 hk är turboladdade 1.6-liters T-GDI häpnadsväckande när det kommer till kraft och prestanda. Den kan paras med en 6MT eller en 7DCT, båda med antingen fram- eller fyrhjulsdrift.

Alla motorerna till nya Tucson möter självklart nya utsläppsstandarden Euro 6c vilket resulterar I förbättrad bränsleförbrukning.

Bekvämlighet för alla
Med de allra senaste infotainmentfunktionerna möter nya Tucson alla uppkopplingsbehov hos en modern kund. De kan välja mellan klassledande komfort och bekvämlighetsfunktioner som består av bl.a. premiumljud från Krell, trådlös mobilladdning (QI), en sju tum stor display som stödjer Apple CarPlay, Android Auto och Bluetooth-uppkoppling för att styra kommunikation och medieval. För en effektiv och bekväm resa från A till B kan bilen utrustas med ett åttatums navigationssystem som bjuder på 3D-kartor och en sju år lång prenumeration på LIVE Services inklusive realtidsuppdaterad information. USB-portarna fram och bak är standard och utökar i sin tur uppkopplingsmöjligheterna mellan nya Tucson och kundens telefon.

De allra senaste säkerhetsfunktionerna
Med senaste Hyundai SmartSense aktiva säkerhetsfunktioner tillgängliga i nya Tucson möter den högsta europeiska säkerhetsstandards. Bilen levereras bland annat med; Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) och Intelligent Speed Limit Warning (ISLW). Dessutom inkluderar säkerhetspaketet Hyundais Surround View Monitor (SVM) som använder kameror för att skapa en 360°-bild av bilen när den backar. Utöver detta har nya Tucson dubbla LED-framljus, High Beam Assist (HBA) och vindrutetorkare med regnsensor för att oavsett väder säkerställa bästa möjliga sikt. Genom att använda radar i bilens front kan nya Tucsons adaptiva farthållare bibehålla konstant fart och avstånd till framförvarande fordon genom att automatiskt accelerera och bromsa för att garantera en säker bilfärd.

En svensk debut är nära
Om några veckor, tätt följt av New York gör nya Tucson göra debut i Europa. I samband med det offentliggörs även ytterligare information om modellen. Svensk lansering är väntas bli redan till hösten i år.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram