Hyundai Motorsport kör hem segern i Rally Argentina.

Seger igen för Hyundai Motorsport i Rally Argentina

30 april, 2017 – Hyundai Motorsport tog en fenomenal seger i Argentinska rallyt när Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul körde hem den femte omgången i 2017 FIA World Rally Championship i en av de mest rafflande WRC-tävlingarna någonsin.

Det var teamets andra raka seger efter Tour de Corse och första gången som Hyundai Motorsport lyckas försvara en förstaplats från säsongen innan. Sammanlagt har teamet nu fem WRC-segrar. Helgens framgångar innebär också att Neuville och kartläsaren Gilsoul blir de första dubbelvinnarna i årets mästerskap.

För de två andra Hyundai Shell Mobis World Rally Team-bilarna blev den avslutande dagen inte lika positiv. Hayden Paddon och kartläsare John Kennard lyckades till slut ta hem sjätteplatsen trots problem med servostyrningen under den avslutande sträckan.

Oturen fortsatte för Dani Sordo och Marc Martí, som fick punktering på höger framdäck under den avslutande sträckan. De lyckades ändå köra in på åttonde plats totalt.
Efter en trög start på rallyt under fredagen inledde Neuville och Gilsoul sin otroliga upphämtning på lördagen. Under den andra dagen lyckades man krympa avståndet till ledaren Elfyn Evans från en minut till 11,5 sekunder inför söndagens tre etapper. Och efter en imponerande etappseger i SS17 (Mina Clavero–Giulio Cesare) låg Hyundai-bilen ynka 0,6 sekunder bakom.

Allt var upplagt för en dramatisk slutstrid mellan de två ekipagen i El Condor Power Stage. Neuville körde snabbt och felfritt, vilket räckte till en seger med 0,7 sekunder. Det är historiens tredje jämnaste WRC-tävling efter Jordanska rallyt 2001 (0,2 s) och Nyzeeländska rallyt 2007 (0,3 s).

Neuville plockade också maximala 30 poäng i Argentina och gick därmed upp till tredje plats i det allt jämnare förarmästerskapet.

Neuville och Gilsoul stod för en imponerande upphämtning och vann sammanlagt fem etapper under helgen. Dagens seger är deras fjärde WRC-seger för Hyundai Motorsport och första gången de vinner två gånger under en säsong. Neuville har plockat Power Stage-poäng i alla tävlingar under säsongen och är efter segern i den avslutande El Condor-etappen nu uppe i sammanlagt 19 poäng.

”Jag tror knappt att det är sant”, säger Neuville. ”Jag har aldrig varit med om en så gastkramande avslutning av ett rally under hela min karriär. Det är ett fantastiskt resultat och först av allt vill jag tacka teamet för allt de gjort. Jag vill också gratulera Elfyn, som bjöd på en otrolig kamp under helgen. Jag satsade verkligen allt under dagens avslutande etapper. Efter den tuffa starten på rallyt skulle jag ha varit nöjd med en andraplats, men det är en härlig känsla att vinna igen. Det var ett spännande och galet rally från start och det känns fantastiskt att kunna ro hem segern. Vi ville bygga vidare på framgångarna i Korsika och kunde inte ha gjort det på ett bättre sätt. Power Stage-segern var russinet i kakan och ger oss viktiga poäng i både förar- och konstruktörsmästerskapen. Mer kan vi inte begära.”

I fjol tog Paddon och Kennard hem en storstilad seger i Argentinska rallyt, men den här gången var inte turen på deras sida. Även om dagens Power Stage väckte minnen från 2016 blev resultatet en besvikelse. De två etappvinsterna på fredagen blev höjdpunkterna på en tuff helg.

”Det går knappt att föreställa sig ett mer annorlunda scenario jämfört med förra året”, berättar Paddon. ”Vi gick från en höjdpunkt i karriären till ett mycket sämre resultat. Vi har verkligen haft otur. Vi hade lagt fredagens problem bakom oss och började köra bättre. Vi kunde inte göra så mycket åt positionen, men vi ville hitta rätt rytm. Jag fick inte rätt känsla med bilen under morgonens etapper, och det kulminerade med styrservoproblemen under Power Stage. Vi fick kämpa för att ta oss i mål, men är naturligtvis inte nöjda med att komma sexa.”
Sordo och kartläsare Marc Martí lyckades inte hämta in de 11 minuter de förlorade på fredagen när ett styrstag gick av under SS3 (Amboy–Anta Monica). De tvingades starta först på lördagen och de första etapperna på söndagen och kunde därför bara fokusera på att ta sig ända fram till mållinjen. En punktering på den avslutande sträckan gjorde dem ännu mer frustrerade.

”Det var en fruktansvärd helg för oss”, säger Sordo. ”Rallyt var över så fort det började. När man tappar så mycket tid i inledningen av ett rally är det omöjligt att hämta in det. Vi fick fokusera på att ta oss i mål, men i slutändan var till och med det svårt. Punkteringen kom i början av El Condor-etappen och var typisk för den otur vi haft under helgen. Det är mycket olyckligt och synd eftersom bilen kändes bra nog för ett bättre resultat. Nu vill jag lägga det här bakom mig och i stället se fram emot Portugal.”

Hyundai Motorsport är naturligtvis nöjda att gå segrande ur ett av WRC-historiens jämnaste slutetapper. Det är första gången teamet lyckas försvara en förstaplats från året innan, och man gjorde det i en Power Stage-final som var lika rafflande som 2016. Segern i Argentinska rallyt innebär att Hyundai Motorsport stärker sitt grepp om andraplatsen i konstruktörsmästerskapet.

Team Principal Michel Nandan kommenterar: “Viken otrolig avslutning på ett spännande rally! Vi gratulerar Thierry och Nicolas till en seger vi kommer att minnas en lång tid framöver, och Elfyn och M-Sport för en god kamp. Det är otroligt att kunna vinna med en så liten marginal efter 360 km – inte konstigt att det är ett av de jämnaste resultaten någonsin. Det Argentinska rallyt är tufft och vi visste att det skulle bli svårt för våra nya bilar den första gången de är här. Vi hade en del problem och otur med alla tre bilar, men ibland gäller det att kämpa ända in i mål. Både Paddon och Sordo hade en dramatisk Power Stage som verkligen sammanfattade deras helg. Vi har lärt oss mycket av det här rallyt som vi kommer att använda för att förbättra våra Hyundai i20 Coupe WRC-bilar inför de kommande grustävlingarna. Vi är väldigt glada att bli första team att vinna två rallyn den här säsongen och hoppas att kunna vinna ännu fler.”

WRC återvänder nu till Europa för Portugisiska rallyt 18–21 maj. Det blir den andra tävlingen av fem raka på grus.

Slutresultat – Argentinska rallyt

2 Hyundai Motorsport 140
3 Toyota Gazoo Racing WRC 99
4 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 71

Resultaten är inte officiellt bekräftade av FIA.

Mer information om Hyundai Motor finns på http://worlwide.hyundai.com och http://globalpr.hyundai.com

Högupplösta bilder, fullständiga förarprofiler och annan pressinformation om teamet finns på http://press.motorsport.hyundai.com/home

Användarnamn: HMSGMedia
Lösenord: Alzenau