Helt nya Hyundai i30 Fastback.

Sportig elegans: Helt nya Hyundai i30 Fastback

13 juli, 2017 – Efter att ha introducerat nya Hyundai i30 under hösten 2016 och i30 Kombi på Geneve-salongen i våras lanseras nu helt nya i30 Fastback – senaste familjemedlemmen i i30-familjen. Den nya karosstypen som finns tillgänglig under första halvåret 2018 speglar Hyundais designspråk kombinerat med en sofistikerad och elegant karaktär.

”i30-familjen representerar kärnan i Hyundais europeiska varumärke”, säger Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer på Hyundai Motor Europe. ”i30 Fastback är vårt senaste tillskott till i30-familjen och skänker en helt ny infallsvinkel till ett redan populärt segment. Den sofistikerade designen hos modellen förenar essensen i vår filosofi om att göra premiumdesign tillgänglig för alla. i30 Fastback är den första eleganta femdörrarskupén i segmentet och stärker vår dedikation till innovation och valmöjlighet för våra kunder.”

Sofistikerad siluett med karismatiska proportioner

i30 Fastback karaktäriseras av sin starka visuella uppenbarelse med sportiga och utdragna linjer. Genom att minska höjden på signaturgrillen i fronten upplevs den bredare och tydligare definierad, vilket framhäver huven. Ett lågt placerat, horisontellt luftintag under grillen ger i sin tur i30 Fastback en karismatisk front. Markerade kurvor och en kraftigt vinklad främre spoiler skapar ett muskulöst och stolt utseende. En mörkt inramat främre belysning i full LED summerar i30 Fastbacks främre visuella intryck.

“Med i30 Fastback förändrar vi spelplanen helt. Hyundai är första stora biltillverkare som presenterar en snygg och sofistikerad femdörrarskupé i segmentet,” berättar Thomas Bürkle, Chief Designer på Hyundai Design Centre Europe. ”När vi designade i30 Fastback lekte vi med proportionerna på vanliga i30 genom att minska höjden på vår signaturgrill, Cascading Grille och sedan sänka taklinjen. Den eleganta siluetten förstärktes ytterligare genom en generöst tilltagen bakre spoiler. Vårt team lyckades dessutom skapa en design som kombinerar bilens sportiga själ med komforten hos en lyxig sedan.”

i30 Fastback har en sofistikerad siluett med dynamiska och sportiga kupéproportioner tack vare den sluttande taklinjen, lång huv och muskulös karaktär. Den slanka karossen sitter på en bred platta, framhävd av de breda hjulhusen som ger bilen en kraftfull uppenbarelse. I klassisk bildesignanda har taket sänkts med 25 mm jämfört med vanliga i30, vilket ger den ett mer strömlinjeformat och dramatiskt visuellt uttryck.

Avsmalnande bakåt har kroppen en slank form, inspirerad av en tårdroppe. i30 Fastbacks karismatiska siluett kompletteras med en generöst tilltagen bakre spoiler som är direkt integrerad i bakluckan och smälter vidare in ljusen. Bakrutan med omvälvande linjer hämtar inspiration från premiumsegmentet med förfinade former som förstärker bilens avsmalnande midja och förmedlar en känsla av dynamisk framåtgående rörelse.

Sportig körupplevelse

Körupplevelsen hos i30-familjen är resultatet av noggrann utveckling och tester av ingenjörerna från Hyundai Motors europeiska testcenter på världsberömda racingbanan Nürburgring "Nordschleife". i30 Fastback avslöjar några betydande skillnader jämfört med andra karosstyper hos övriga i30-familjen. Jämfört med femdörrarsversionen har chassit hos i30 Fastback sänkts med 5 mm och dämpningen styvats upp med 15%. Det här ger bilen en mer sportig och piggare körupplevelse men med bibehållen hög komfortnivå.

Klassledande säkerhetsfunktioner som standard

Genom att erbjuda de allra senaste aktiva säkerhetsfunktionerna demokratiserar i30 Fastback toppmodern teknologi, precis som övriga medlemmar av i30-familjen. Med bland annat autobroms, förarassistans, helljusavbländning och filhållningsassistans som standard är i30 klassledande när det kommer till aktiv säkerhet.

Adaptiv farthållning håller en konstant fart och avstånd till framförvarande bilar samtidigt som dödavinkelnvarning uppmärksammar föraren om andra bilar närmar sig snett bakom. Varning för korsande trafik bakom bilen minskar risken för kollision vid exempelvis backning ut från en parkering.

Smart och uppkopplad

i30 Fastback är som tillval utrustad med en åtta tum stor pekskärm med nya generationens navigeringssystem som inkluderar de allra senaste uppkopplingsmöjligheterna som Apple CarPlay och Android Auto. Båda systemen låter användaren koppla upp sin smartphone för att kontrollera musik, telefon och navigering direkt på bilens skärm. Navigationssystemet inkluderar dessutom sju års fri prenumeration på LIVE Services som ger information om väder, trafik, fartkameror och POI-sökningar i realtid. i30 Fastback har även QI-platta för trådlös laddning av mobiltelefoner som standard.

Kunderna kan välja mellan två olika ljudsystem: som standard en fem tums monokrom skärm med Bluetooth-uppkoppling eller som tillval ljudsystemet med en fem tum stor LCD-pekskärm och integrerad backkamera.

Dynamiska och effektiva drivlinor

Motoralternativen för i30 Fastback består av två turboladdade bensinmotorer som precis lanserats in i nya i30-familjen.

Kunderna kan välja mellan en 1.4 T-GDI, turboladdad fyrcylindrig motor på 140 hästkrafter eller en 1.0 T-GDI, turboladdad trecylindrig motor med 120 hästkrafter. 1.4-litersmotrorn erbjuds med sexväxlad manuell växellåda eller sjustegad automatisk dubbelkopplingslåda. Den mindre 1.0 T-GDI kommer med sexväxlad manuell låda (6MT).

Framöver utökas valmöjligheterna med en nyutvecklad 1.6 liters fyrcylindrig, turboladdad dieselmotor med antingen 110 eller 136 hästkrafter.