J DAUPHIN designar exklusivt armband för Rädda Barnen

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 14:59 CET

Johanna Dauphin är designern och grundaren till kläd- och accessoarmärket J DAUPHIN. Hon växte upp omgiven av mode och kreativitet. Hennes morfar var den svenske modeikonen Eric Skoglund, som grundade mer än 10 lyxbutiker i Sverige och var känd som mannen som tog italienskt mode till Sverige. Johanna ställde ut i Paris för första gången 2006 och idag vet de flesta fashionistas vad J DAUPHIN är.

- Vi är jättestolta och glada över att ha inlett ett samarbete med Johanna Dauphin. Hennes vackra och exklusiva hantverk med en touch av en skön ”rock n roll” attityd känns spännande att få erbjuda i webbshopen Design för barns rättigheter, säger Louise Gauffin, Marknads- och Insamlingschef på Rädda Barnen.

Johanna Dauphins vision är att skapa kvalitet inom alla led och genom sitt hantverk bevara genuin kunskap och utveckla ett mer långsiktigt förhållningsätt till mode och miljö. Genom gedigen kunskap och tradition tillsammans med de människor som känner passion för sitt arbete vill Johanna utveckla unika produkter som hon älskar och tror att sina kunder vill bära. Johannas personliga vision med sitt företagande är att på lång sikt, förankra sina ideal och värderingar om ett förhållningssätt till framtiden, byggt på respekt där unika kvalitativa produkter har som mål att skapa medvetenhet hos konsumenten.

Utmärkande för J DAUPHIN är den höga kvaliteten av såväl rå material som tillverkning och att varje smycke är handgjort. Designen är ofta kontrastfylld med de mjukaste Italienska skinnen som möter hårda ädla metaller. Johanna arbetar från Paris och New York och det är där inspirationen finns och kollektionen tar form.

- Jag är jätteglad över att inleda ett samarbete med Rädda Barnen, för mig känns det oerhört viktigt att göra projekt av detta slag och att kunna erbjuda mina kunder inte bara designade produkter men även produkter som har som syfte att förbättra existerande situationer i världen och förebygga katastrofer. Om ett litet armband kan hjälpa ett barn att överleva så vill jag göra sådana armband livet ut! Det finns mycket man kan göra, även ett litet steg, är ett steg mot en bättre värld. Jag hoppas att mina och Rädda Barnens kunder vill ta dessa steg tillsammans med oss och att vi i framtiden kommer kunna fördjupa detta samarbete för att förbättra för barn i världen, säger Johanna Dauphin.

Johanna Dauphin är utbildad vid Stockholm University Business School och vid Instituto Europeo di Design i modedesign i Rom, Italien. Därefter arbetade hon för den italienska Tod's grupp som designer för att sedan fortsätta som product manager för LVMH ägda, FENDI i Rom, Italien innan hon tog steget och blev sin egen med J DAUPHIN.

Johanna har belönats med flertalet priser; Bästa nya accessoardesigner 2009 i Berlin och blev senast i år belönad med Bästa accessoardesigner 2010 av ELLE.

Produktfakta J DAUPHIN
Design: Johanna Dauphin
Material: Silverarmband med klump i guld (9 k) med rådiamant
Längd: 19 cm
 Exklusivt för Rädda Barnen.
Pris: 2 299 kr (varav 777 kronor går till Rädda Barnen)

För mer information Rädda Barnen: Louise Gauffin, Marknads- och Insamlingschef på Rädda Barnen 08-698 90 00

För produktutlåning och högupplösta bilder kontakta:
Lotta Brattin på IBEYOSTUDIO. 08-328801, lotta@ibeyostudio.se

Kommentarer (0)